راهکارهای موفقیت در تجارت آنلاین، از طراحی تا بازاریابی
روزانه فروشگاههای آنلاین کوچک و بزرگی طراحی و بر بستر اینترنت فعال میشوند ولی مثل هر کسب و کار دیگری همه این فروشگاههای آنلاین نیز شانس ماندن و توسعه را پیدا نمیکنند. در همین راستا قصد داریم به موضوعات و ریسکهای یک فروشگاه اینترنتی و به صورت کلی فروش آنلاین بپردازیم و ببینیم که چه دلایلی باعث میشوند همه فروشگاهها به اهداف خود نرسند یا موفق نشوند.
با اطلاع از اینکه چه مواردی باعث موفقیت و عدم موفقیت آنها شده است، میتوانیم از تجربه آنها برای توسعه فروشگاه آنلاین خود استفاده کنیم تا شناس خود را برای رسیدن به نتیجه مطلوب افزایش دهیم.
چه چیزی یک فروشگاه اینترنتی را موفق می کند؟
به طور خلاصه میتوان گفت یک فروشگاه اینترنتی اگر دارای موارد زیر که در فرایند و مدیریت فروش آنلاین بسیار تاثیرگذارند به طور مطلوب عمل کند امکان موفقیت، ادامه فعالیت و توسعه را خواهد داشت:
- رابط کاربری ساده
- طراحی گرافیکی جذاب
- دسترسی و کاربری آسان کاربران به محصولات، خدمات و محتوا
- مدیریت چابک محصولات
- معرفی و فروش محصولات مناسب و متنوع
- قیمت گذاری مناسب
- درگاه پرداخت امن و پایدار
- سیستم و راهکار مرجوعی سفارشات
- پشتیبانی مشتریان به همراه پاسخ سریع و دقیق به پرسشها
- مدیریت هزینههای پستی
- استفاده از روشهای متنوع فروش و تبلیغات
دلایل رایجی که باعث میشود فروشگاه آنلاین شما آنطور که باید کار نکند!
بسیاری از کارآفرینان و کسب و کارها در تجارت الکترونیک سرمایه گذاری می کنند و امیدوارند از فروشگاههای آنلاین خود سود ببرند. در این بخش، رایجترین دلایلی که باعث میشود فروشگاه آنلاین شما عملکرد خوبی نداشته باشد را مورد بحث قرار میدهیم. بررسی خواهیم کرد که هنگام راه اندازی یک تجارت الکترونیک از چه اشتباهاتی باید اجتناب کنید و چگونه می توانید عملکرد فروشگاه آنلاین خود را بهبود بخشید.
نکاتی برای بهبود تجربه کاربری وبسایت و افزایش نرخ تبدیل
تجربه کاربری یک وبسایت نقش مهمی در موفقیت هر کسب و کار آنلاین دارد. یک وبسایت با تجربه کاربری خوب منجر به نرخ تبدیل بهتر، رضایت بیشتر مشتری و رتبهبندی بهتر در موتورهای جستجو می شود. ما موضوعاتی مانند اصول طراحی UX برای فروشگاههای آنلاین، نکات بهینهسازی نرخ تبدیل وبسایت و سایر استراتژیهای مفید را برای کمک به شما در ایجاد یک تجربه کاربری عالی برای مشتریانتان پوشش خواهیم داد اما توجه داشته باشید این چند مورد همه مواردی نیست که باید به آنها توجه داشت!
- سرعت بالا در بارگذاری صفحات
- دسترسی آسان به امکانات مهم، مانند دکمه "اضافه به سبدخرید"، یا تماس برای مشاوره
- کم کردن انتخاب های مشتری در هر صفحه مانند تعداد کم لینک برای منوی اصلی وبسایت
- استفاده از تعداد رنگهای کم برای جداسازی آسان المانها و جلوگیری از پیچیده سازی نمای بصری
- استفاده از فواصل مناسب بین المانهای هر صفحه
- استفاده از تصاویر با رنگ های چشم نواز و خلوت با متنهای کم و بزرگ
دستیابی به مشتریان بیشتر و توسعه پایدار با روشهای فروش مختلف
با چشم انداز در حال رشد تجارت دیجیتال، برای فروشگاه های آنلاین ضروری است که یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر برای دستیابی به مشتریان بیشتر داشته باشند. استراتژی های دیجیتال مارکتینگ این فرصت را برای کسب و کارها فراهم می کند تا با مخاطبان هدف خود تعامل داشته باشند، آگاهی از برند را ایجاد کنند و فروش را افزایش دهند.
اما همیشه فقط یک راه معرفی کافی نیست و باید از چندین روش فروش و معرفی حتی تبلیغات و فروش فیزیکی برای فروش کالاها استفاده کنید. چند راه موثر بازاریابی دیجیتال عبارتند از:
- فعالیت در شبکه های اجتماعی که احتمال حضور مشتریان شما در آن زیاد است مثل اینستاگرام
- تبلیغات کلیکی با سرویس های مختلف مانند گوگل ادز یا یکتانت
- فروش در فروشگاه های مارکتپلیس پربازدید مانند دیجی کالا
- معرفی کالاها و خدمات در سایت های خبری مانند خبرآنلاین
- تبلیغات با بنرهای جذاب در وبسایت های پربازدید طبق موضوع فروشگاه مثل زومیت
- بهینه سازی محصولات یا خدمات برای نمایش در موتورهای جستجو مثل گوگل
- ارائه محصولات در بین دیگر فروشندگان در سایتهایی مثل ترب
- ارائه تخفیف های متنوع در سایتهایی مثل موپون یا تخفیفان
ابزارها و نرم افزارهای اتوماسیون برای ساده کردن فرآیندهای مدیریت
دیجیتال مارکتینگ به بخشی ضروری از هر کسب و کاری تبدیل شده است. این یک راه عالی برای فروشگاه های آنلاین برای دستیابی به مشتریان بیشتر و افزایش فروش آنها است. با استراتژی دیجیتال مارکتینگ مناسب، کسبوکارها میتوانند حضور دیجیتالی مؤثری ایجاد کنند و مطمئن شوند که به مخاطبان هدف خود میرسند.
ابزارهایی که میتواند در مدیریت کسب و کار به خصوص مارکتینگ یا بازاریابی به شما کمک کنند:
- مدیریت مشتریان و دریافت اطلاعات کامل از مشتریان و گزارش رفتار آنها مانند CRM
- اتوماسیون بازاریابی برای اتوماتیک سازی اقدامات تبلیغات و افزایش وفاداری مشتریان
- مدیریت و تفکیک تراکنشهای مالی مشتریان با جزئیات
- اتوماسیون اداری در جهت اتوماتیک سازی اقدامات داخلی فروشگاه مانند تولید محتوا و رسیدگی به سفارشات(Order fulfillment)
- دریافت گزارشات جامع و چند جانبه برای مانیتور کردن استراتژی های بازاریابی
نظر خود را بنویسید