سئو چیست؟
SEO برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است و به معنی بهینه سازی موتورهای جستجوگر مانند گوگل بدون دستکاری این موتورها و با اتخاذ روشهای اخلاقی میباشد. هدف از SEO کسب رتبهی قابل قبول سایت در سرچهای این موتورهای جستجو میباشد؛ به طوریکه به صدر جدول نزدیک شوند.
سئو فرآيندی پیچده و زمانبر است که به راحتي قابل پيادهسازي نمیباشد و دانش و صبر زيادی را میطلبد. الگوريتمهای رتبهبندي گوگل بيش از 200 معيار جهت رتبهبندي يک سايت دارند و دائما در حال تغییر آنها هستند؛ بنابراين متخصصین سئو میبایست اطلاعات خود را در اين زمينه بروز نگه دارند.
سئوی تضمینی
بدلیل نیاز کسب و کارها برای بهتر دیده شدن میبایست هر تجارتی که دارای سایت اینترنتی میباشد، بر روی سئوی سایت خود سرمایه گذاری کند و در این راستا از متخصصین سئو کمک بگیرد، تا به بازدید بیشتری دست یابد. در این راستا اخیرا شرکتهای زیادی تاسیس شدهاند که پروژهی سئوی سایتهای مختلف را انجام میدهند؛ به صورتیکه آنها را به رتبهی بهتری در نتیجهی جستجوهای گوگل برسانند. حال در این میان سایتهایی وجود دارند که با وعدهی انجام سئوی تضمینی و کسب رتبهی اول در نتایج جستجوهای گوگل، با مشتریان خود اقدام به عقد قرارداد میکنند. در ادامه به بررسی درستی یا نادرستی مفهوم تضمین در سئو میپردازیم.
آیا ضمانت در سئو منطقی است؟
سئو سایت به دو صورت انجام میپذیرد که برای کسب رتبهی مناسب در جستجوهای گوگل میبایست بر روی هر دو نوع سئو سرمایه گذاری کرد. این دو نوع سئو عبارتاند از سئو لحاظ شده در بخش فنی و کد نویسی سایت و دیگری فعالیتهای مربوط به سئوی سایت شامل انتخاب کلمات کلیدی مناسب در متون، ایجاد بک لینک در مقالات و شبکههای اجتماعی و ...
همانطور که میدانید بخش اول توسط طراحان و کدنویسان سایت انجام میپذیرد که شرکتهای انجام دهندهی پروژهی سئو، هیچ تضمینی روی آن نمیتوانند داشته باشند و آنها فقط میتوانند بر روی بخش دوم ادعا کنند که شامل تمام سئو سایت نمیشود، بنابراین ضمانت کسب رتبهای مشخص توسط سئوی سایت از سمت شرکتهای طراحی گفتهایی کذب میباشد.
دلایل اثبات دروغ بودن سئوی تضمینی
با فرض اینکه شرکت طراحی سایت، پروژهی سئوی سایت را نیز به صورت تضمینی به عهده بگیرد، باز هم به دلایل مختلف نمیتواند رتبهی سایت را به صورت مشخص به جایگاه مورد نظر برساند. چرا که حقیقتی که در رابطه با سئوی سایت وجود دارد این است که موتورهای جستجوگر مانند گوگل به گونهای طراحی شده اند که به هیچ متخصص سئویی، اجازه ارائهی تضمین رتبهی دقیق و مشخص را در نتیجهی جستجوهای خود نمیدهند. در ادامه به تشریح کامل دلایل این ادعا میپردازیم.
رتبهبندی سایتها فقط بوسیلهی موتورهای جستجو
موتورهای جستجو بوسیلهی الگوریتمهای خود تنها تصمیم گیرندگان رتبهبندی سایتها در جستجوی عبارتهای مختلف هستند. بنابراین هیچ شرکتی نمیتواند تضمین رتبهایی مشخص را با استفاده از تکنیکهای تخصصی سئو کند. یک متخصص سئو بر اساس دانش خود و انجام مجموعه فعالیتهای مختلف فقط میتواند شانس سایت را برای بهبود رتبهی آن افزایش دهد.
البته این فعالیتها اگر بدرستی انجام پذیرد میتواند نتایج قابل قبولی داشته باشد و سایت را حدودا به رتبهی مورد نظر برساند؛ اما به صورت تضمینی نمیتواند این تغییر رتبه و کسب جایگاهی مشخص را تضمین نماید.
ثابت نبودن نتایج موتورهای جستجوگر
نحوهی عملکرد موتورهای جستجو با هدف بهتر شدن تجربهی جستجو و نمایش دادن نتایج مرتبط به کاربر طراحی شده است. بنابراین نتیجهی جستجوهای گوگل به موارد مختلفی میتواند مربوط باشد؛ مواردی از قبیل سابقهی جستجوهای کاربر، محل جستجوی او، وسیلهی مورد استفاده برای جستجو شامل دسکتاپ، تبلت، موبایل و ... . بنابراین اگر کاربری عبارتی را با یک دستگاه مشخص در یک شهری خاص جستجو کند، نتیجهی بدست آمده از جستجوی همان عبارت در شهر و با دستگاهی دیگر متفاوت است. پس تضمین دقیق رتبه عملا غیرممکن میباشد؛ که این ویژگی موتورهای جستجو به هیچ عنوان نقص محسوب نمیشود.
تلاش رقیبان متفاوت
مطمئنا در هر صنف تعداد زیادی از افراد و شرکتها دارای وبسایت هستند و برای سبقت از این رقبا در جستجوهای گوگل ابتدا باید بدانیم که هر کدام از آنها از چه کلمات کلیدی برای نمایش وبسایت خود استفاده میکنند و میزان دشواری هر کلمه به چه میزان است. هر متخصص سئو از چندین ابزار برای تشخیص سختی کلمههای کلیدی استفاده میکند. دانستن این موضوع که در هر کلمهی کلیدی مناسب فروشگاه، در وبسایت رقبا چقدر قدرتمند است؛ نشان میدهد که چه میزان فعالیت لازم است، تا وبسایت بتوانید جایگاه خوبی در جستجوهای گوگل بر سر همان کلمه بدست آورد. بنابراین بدست آوردن جایگاه خوب در جستجوها به فعالیت رقیبان نیز بستگی دارد و به هیچ عنوان قابل تضمین نیست.
افزایش رقیبان
غیر از پیدا کردن کلمات کلیدی بر مبنای میزان سختی و مانور روی کلمات مورد نظر خود باید مدام متخصص سئو سایتهای رقیب را نیز رصد کند، چرا که ممکن است هر لحظه رقیبی جدید به میدان بیاید و جایگاه وبسایت هدف را تصاحب کند. بنابراین صرف رسیدن به رتبهی قابل قبول، مبنایی بر ماندگاری در آن رتبه نیست.
وضعیت هاستینگ وبسایت
همانطور که کیفیت کد نویسی بر وضعیت سئوی سایت تاثیر گذار است، هاستینگ نیز تاثیر عمدهایی بر روی سئوی آن میگذارد. وبسایتی که دارای یک هاست بیکیفیت است؛ به احتمال زیاد به صورت مکرر از دسترس رباتهای گوگل خارج میشود و این خود عاملی برای کسب رتبهی بد وبسایت در جستجوهای گوگل میشود و مسئله ضمانت در سئو را بی معنا میکند. بنابراین بهترین پیشنهاد این است که طراحی سایت و هاستینگ آن به یک شرکت معتبر سپرده شود.
در این راستا فروش گستر آمادهی عقد قرار داد با شما صاحبان کسب و کارهای مختلف میباشد که تمایل به داشتن وبسایت فروشگاهی پربازدید دارید. فروش گستر هم فروشگاه شما را به بهترین حالت مطابق با آخرین اصول سئو طراحی میکند و هم خود اقدام به تهیهی هاست برای فروشگاهتان میکند. همچنین اگر خواستار کسب رتبهی قابل قبول در جستجوهای گوگل هستید، پروژهی سئوی وبسایت شما را نیز با کمال میل انجام میدهد.
فقط کافیست از ما بخواهید.
نظر خود را بنویسید