طبق آمار منتشر شده از سوی اتحادیه جهانی مخابرات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، بیش از 73 درصد از کل جمعیت ایران در سال 97 به اینترنت دسترسی داشتند. در سال پیشین، یعنی سال 1396 بیش از 143 هزار میلیارد تومان خرید آنلاین توسط اینترنت انجام پذیرفته است. طبق پیش ببینیها رفته رفته فروشگاههای واقعی جای خود را به فروشگاههای اینترنتی میدهند و بیشتر خریدها بر بستر اینترنت شکل میپذیرد. البته برخی از فروشگاههای اینترنتی با استفاده از روشهایی مانند نماد اعتماد، تحویل وجه درب منزل یا گارانتی برگشت وجه، سعی کردهاند تا اعتماد خریداران را جلب نمایند.
پیشبینی میشود که فروشگاههای اینترنتی به تدریج جای خود را در میان خریداران کالا پیدا کنند. با گسترش روز افزون دسترسی افراد به اینترنت امروزه مبادلات تجاری از حالت سنتی خود خارج شده و به سمت انجام مبادلات از طریق فضای مجازی و بوسیلهی دستگاههای الکترونیکی در حال حرکت است. در همین راستا در تجارت شاخهایی تحت عنوان تجارت الکترونیک بوجود آمده است که در آن انجام معاملات تجاری، بوسیلهی ابزارهای الکترونیکی مانند اینترنت، تلفن، تلویزیون و کامپیوتر بر بستر اینترنت شکل میپذیرد.
فواید تجارت الکترونیک
دلیل پدیدار شدن تجارت الکترونیک و زیر مجموعهی آن یعنی فروشگاه های اینترنتی فوایدی زیادی است که این نوع از تجارت چه برای خریداران کالا و چه فروشندگان با خود به همراه دارد، فوایدی نظیر:
- صرفه جویی در زمان و هزینه
- عدم نیاز به طی مسافتهای طولانی
- قابل دسترس بودن در ۲۴ ساعت شبانه روز
- دسترسی ساده و سریع به فروشگاه
- سادگی مقایسهی فنی محصولات
- امکان اطلاع پیدا کردن از نظرات مشتریان
- وجود کاتالوگ محصولات به همراه توضیحات و عکسهای مختلف
- عدم نیاز به توضیح شفاهی
- کاهش هزینههای تبلیغات
به دلیل وجود همین فواید، شتاب حرکت جوامع مختلف به سمت استفاده از فروشگاههای اینترنتی به صورت فزایندهایی در حال رشد است. طبق این مدعا تجارت الکترونیک در کشورهای در حال توسعه نیز در حال رشد میباشد، اما شتاب کمتری نسبت به کشورهای پیشرفته دارد.
آماری از وضعیت تجارت الکترونیک در ایران
طبق آمار منتشر شده از سوی اتحادیه جهانی مخابرات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، بیش از 73 درصد از کل جمعیت ایران در سال 97 به اینترنت دسترسی داشتند. در سال پیشین، یعنی سال 1396 بیش از 143 هزار میلیارد تومان خرید آنلاین توسط اینترنت انجام پذیرفته است، اما هنوز تجارت الکترونیکی در ایران بسیار نوپا میباشد؛ اما به اهمیت آن روز به روز افزوده میشود و همین موضوع باعث شده که مسئولان این حوزه به تدوین و اجرای قوانین مورد نیاز آن بپرداند تا امنیت درخرید را برای طرفین معامله فراهم آورند. ولی در حال حاضر به دلیل آشنا نبودن کاربران ایرانی با میزان امنیت موجود در شبکهی داخلی و جهانی فعلا اعتماد کافی را به این سبک از خرید وحود ندارند و با کسب اعتماد بیشتر، آمار این نوع از خرید و فروش، به طور قطع در سالهای آتی بیشتر خواهد شد. طبق پیش ببینیها رفته رفته فروشگاههای واقعی جای خود را به فروشگاههای اینترنتی میدهند و بیشتر خریدها بر بستر اینترنت شکل میپذیرد. البته برخی از فروشگاههای اینترنتی با استفاده از روشهایی مانند نماد اعتماد، تحویل وجه درب منزل یا گارانتی برگشت وجه، سعی کردهاند تا اعتماد خریداران را جلب نمایند. پیشبینی میشود که فروشگاههای اینترنتی به تدریج جای خود را در میان خریداران کالا پیدا کنند.
آینده فروشگاههای اینترنتی
همانطور که قبلا عنوان شد، آمارها نشان میدهد تجارت الکترونیکی در حال رشد میباشد و بسیاری از شیوههای سنتی تجارت را در سالهای آتی از بازار رقابتی خارج میکند. بنابراین کسب و کارها میبایست در این محیط در حال تغییر راهبردهایی را برای پایدار بودن تجارت خود برگزینند، چرا که تجارت الکترونیک می تواند سکوی پرتاب بسیاری از صنایع و کسب وکارها باشد.
اگر تجارتی تا کنون وارد این نوع از فضای کسب وکار نشده است در صورت امکان اینترنتی کردن کسب وکار خود، میبایست هر چه سریعتر مقدمات این کار را فراهم کند. و تجارتهایی که وارد فضای کسب و کار اینترنتی شدهاند میبایست سایت و فروشگاه خود را، مطابق با تغییرات آتی تکنولوژیهای موجود در این فضا کنند. گامهایی که تمامی فروشگاههای اینترنتی در این مسیر میباست بردارند به شرح زیر است.
واکنشگرا بودن و یا ریسپانسیو کردن وبسایت
طبق تغییرات بوجود آمده در تکنولوژیهای موبایل، هر کاربر اینترنتی با در اختیار داشتن یک موبایل هوشمند و یا تبلت میتواند به راحتی وارد فضای مجازی گردد که این روش سادهتری برای او به منظور استفاده از اینترنت نسبت به لپ تاپ و یا دستکتاپ میباشد، بنابراین با فراگیر شدن این نوع از دستگاهها، ترجیح کاربران اینترنتی استفاده از موبایل و تبلت برای ورود به اینترنت میباشد. بنابراین میبایست طراحی سایتها و فروشگاهها به گونهایی باشد که بر روی اینگونه دستگاهها خوانایی خود را از دست ندهند، یعنی قالب وبسایت واکنشگرا و یا ریسپانسیو باشد، چرا که کاربران در صورت ریسپانسیو نبودن سایت سریع از آن خارج میشوند و به احتمال زیاد فروشگاه بزودی از لیست نتایح گوگل حذف خواهد شد.
بارگذاری ویدیو به جای محتوای متنی
در حال حاضر اگر متن در وبسایت بارگذاری شود، آن وبسایت به علت وجود کلمات کلیدی در متونش رتبهی بهتری را در جستجوهای گوگل میگیرد. اما تجربه ثابت کرده است که بشر بدنبال محتوایی است که ساده تر به او انتقال داده شود، بنابراین در سالهای آینده ویدیو جای متون را در وبسایتها میگیرد؛ چرا که ویدیو به دلیل راحتی در انتقال مفهوم، بازدید بیشتری خواهد داشت. اتفاقی که برای اینستاگرام در چند سال اخیر افتاد. در ابتدا اینستاگرام پر بود از عکس و مطلب، اما رفته رفته این متون جای خود را به ویدیوها دادند و درحال حاضر ویدیوها در اینستاگرام بازدید بیشتری نسبت به عکسها و متون دارند. بنابراین هر کسب و کاری میبایست در کنار تولید متن اقدام به تهیهی ویدیوی با کیفیت نیز کند، بطوریکه با بیانی شیوا، مفهوم متون خود را در آن پیاده سازی کند.
فعالیت در شبکه های اجتماعی
امروزه فعالیت کاربران اینترنتی در شبکههای اجتماعی بدلیل جذابیتهای آن و امکان برقراری ارتباط با افراد دیگر به مراتب بالاتر از عضویت در وبسایتها است. بنابراین کسب وکارها میبایست بعد از تهیهی سایت فروشگاهی خود، اقدام به فعالیت در شبکههای مجازی کنند و کاربران آنها را به سایت فروشگاهی خود برای خرید سوق دهند.
باتوجه به موارد ذکر شده در بالا میتوان اینگونه ادعا کرد که در صورت عدم آینده نگری و ساده انگاشتن فعالیتهای تجارت الکترونیک، بسیاری از صاحبان کسب و کارهای الکترونیکی به علت بروز نکردن فروشگاه و فعالیتهای خود در دراز مدت زیان میبینند و از سایر رقبا عقب میمانند.
در این راستا فروش گستر فروشگاههای طراحی شدهی خود را مطابق با آخرین تکنولوژیهای روز دنیا و همسو با مشتریان آپدیت کرده و در فروشگاه ریسپانسیو خود قابلیت بارگذاری ویدیو را در فروشگاه فراهم کرده است، به طوریکه صاحبان کسب و کارها همگام با تغییرات در سلیقهی کاربران مجازی فروشگاهشان بروزرسانی شود.
نظر خود را بنویسید