امروزه با گسترش دسترسی به اینترنت، افراد زیادی برای تهیهی مایحتاج روزمره زندگی خود به فروشگاههای اینترنتی مراجعه میکنند و خرید خود را از طریق این فروشگاهها انجام میدهند؛ چرا که خرید از فروشگاههای اینترنتی برای خریداران بسیار ساده است و بازدهی آن نیز بسیار بالا میباشد. از طرفی برای فروشندگان کالا و تامین کنندگان خدمات نیز طراحی یک فروشگاه اینترنتی در دنیای مجازی به مراتب سادهتر از راه اندازی یک فروشگاه در دنیای واقعی است؛ از همین رو توجه بسیاری از صاحبان کسب و کارها به فروش اینترنتی محصولات و خدمات خود جلب شده است و سعی در راهاندازی فروشگاه اینترنتی دارند.
فروشگاه اینترنتی چیست؟
فروشگاه اینترنتی وب سایتی است که تعدادی کالا یا خدمات متنوع را ارائه میدهد و بازدیدکنندگان بعد از بررسی مشخصات کالا در صورت تمایل میتوانند اقدام به خرید آن کنند به این صورت که ابتدا سفارشات خود را به سبد خریدشان اضافه میکنند و در انتها بعد از ثبت نهایی هزینهی آن را به صورت آنلاین پرداخت مینمایند. خدمات و کالاهای ارائه شده در فروشگاههای اینترنتی هم میتواند به صورت فیزیکی و هم غیر فیزیکی باشد. خدمات فیزیکی شامل تمامی مایحتاج زندگی مانند لباس، کفش، وسایل الکترونیکی و ... است و خدمات غیر فیزیکی شامل فایلهای دانلودی مانند کتاب الکترونیکی، فیلم، موسیقی و ... میباشد به این صورت افراد میتوانند اکثر نیازمندیهای خود را در فروشگاههای اینترنتی جستجو کنند و آنرا بیابند. از همین رو بیشتر کسب و کارها در حال روی آوردن به تجارت الکترونیکی و احداث فروشگاه اینترنتی هستند.
تاریخچه فروشگاه اینترنتی در ایران
ایران در سال 1373 به شبکه اینترنت پیوست و نخستین کامپیوتری که از ایران به اینترنت متصل شد یک رایانه در مرکز تحقیقات فیزیک نظری بود و در پی آن طراحی سایت در ایران از اواخر دههی 70 شکل گرفت. در رابطه با پیدایش اولین اقدامات در زمینهی تجارت الکترونیک و فروشگاه اینترنتی در ایران متاسفانه اطلاعات دقیقی در دسترس نیست ولی میتوان اذعان داشت که اوج شکل گیری این اقدامات بین سالهای 1380 تا 1385 بوده است و اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران یعنی دیجی کالا در سال 1385 تاسیس شد که هم اینک نیز یکی از بزرگترین فروشگاههای اینترنتی ایران است. بعد از تاسیس دیجی کالا و استقبال رفته رفتهی مردم از آن، افراد و شرکتهای دیگر نیز به فکر تاسیس فروشگاه اینترنتی برای خود افتادند، یا فروشگاهی شبیه به دیجی کالا و یا فروشگاهی اختصاصی برای اجناس و خدمات خود. از این منظر فروشگاههای اینترنتی به دو دسته ایکامرس و مارکت پلیس تقسم بندی میشوند:
- ایکامرس: در روش ایکامرس فروشگاه خود، کالا را خریداری، انبار و سپس عرضه میکند.
- مارکت پلیس: در روش مارکت پلیس فروشگاه خود کالا را خریداری نمیکند، بلکه فروشگاهی را طراحی میکند که عرضهکنندگان از طریق آن کالا را به مشتریان میفروشند.
امروزه سایتهای فروشگاهی زیادی در ایران در این دو دسته بندی بر بستر وب شکل گرفتهاند که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم.
فروشگاه اینترنتی دیجی کالا
اولین وبسایت فروشگاهی ایران فروشگاه اینترنتی دیجی کالا میباشد که در سال 1385 تاسیس شد. همانند هر استارتاپ جدیدی که با خود یک فرهنگ نو را شکل میدهد این فروشگاه نیز در ایران رفته رفته فرهنگ خرید اینترنتی را بوجود آورد و باعث شد کاربران ایرانی به این نوع از خرید که بدون لمس محصول بهای آن را میپردازند اعتماد کنند. در واقع میتوان اینگونه بیان کرد که این فروشگاه روش جدیدی از خرید را راه اندازی کرد و فروشگاههای دیگر نیز با الهام گرفتن از ایدهی دیجی کالا به منصهی ظهور رسیدند.
اجناس موجود در این فروشگاه در قسمت توضیحات مربوط به کالا به خوبی شرح داده شدهاند تا جایی که حتی کاربری که قصد خرید جنس را ندارد، فقط برای مطالعه ویژگیهای کالای مورد نظر خود به این سایت رجوع و از کیفیت محصول اطلاع پیدا میکند؛ چرا که علاوه بر قسمت توضیحات قسمتی تحت عنوان نظرات کاربران نیز در سایت وجود دارد که افراد میتوانند در این قسمت نظر خود را در رابطه با محصول اعلام دارند و به کالا امتیاز دهند.
از دیگر قابلیتهای این سایت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- وجود بخش پیشنهادات ویژه؛
- قابلیت جستجوی کالا بر اساس ویژگیهای آن؛
- امکان مطلع کردن کاربران از موجود شدن کالا؛
- امکان برگشت کالا در صورت نارضایتی مشتری تا 7 روز؛
- ارسال رایگان برای سفارشات بالای 100 هزار تومان؛
- وجود نرم افزار موبایلی فروشگاه دیجی کالا؛
- و...
فروشگاه اینترنتی بامیلو
سایت فروشگاهی بامیلو که در سالهای اخیر تاسیس شده است با تبلیغات فراوان و صرف هزینههای زیاد توانسته رتبهی دوم سایتهای فروشگاهی در ایران را بدست آورد. سایت بامیلو توسط شرکت غیر ایرانی راکت تاسیس شده و از طرف این شرکت حمایت میشود. روش کار این شرکت بدین گونه است که با تحقیقات فراوان استارت آپهای موفق جهان را در کشورهای مختلف شناسایی کرده و با صرف هزینهی زیاد اقدام به کپی برداری از روش آن استارت اپها در آن کشورها میکند و بعد از تبلیغات فراوان معمولا به جایگاهی مشابه استارت آپ اصلی میرسد و با آن رقابت میکند. بامیلو که توسط این شرکت طراحی و راهاندازی شده است کپی برداری از ایدهی دیجی کالا است که بعد از صرف هزینهی زیاد بابت تبلیغات توانسته است در مدتی کوتاه رقیب اصلی دیجی کالا شود. فروشگاه اینترنتی بامیلو تقریبا در همهی دستهبندی های کالا فعالیت میکند و سعی در تهیهی هر آنچه مورد نیاز خریداران است دارد.
از دیگر قابلیتهای این سایت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- امکان برگشت کالا در صورت نارضایتی مشتری تا 30 روز؛
- پشتیبانی شبانه روزی؛
- جستجوی قدرتمند محصولات؛
- وجود تخفیفهای شگفت انگیز در کمپین حراجمعه؛
- ارسال رایگان برای سفارشات بالای 75 هزار تومان؛
- وجود نرم افزار فروشگاهی قابل نصب بر روی موبایل و تبلت؛
- و ...
فروشگاه اینترنتی زنبیل
یکی دیگر از فروشگاه اینترنتی موجود بر بستر وب در ایران فروشگاه زنبیل میباشد که کالاهای متنوعی را عرضه میکند. کنار تمام مزیتهای این فروشگاه مانند سرعت سایت و جستجوی قدرتمند، در این فروشگاه بعد از انتخاب جنس توسط مشتری سود تعلق گرفته به او در هر خرید اعلام میشود. قابلیت دیگری که این فروشگاه را از فروشگاههای دیگر متمایز میکند، فرصت 5 روزه برای پس فرستادن کالا در صورت نارضایتی از قیمت پرداخت شده بعد از دریافت آن است.
فروشگاه اینترنتی تهران کالا
یکی دیگر از فروشگاههای اینترنتی مربوط به کشور ایران بر بستر وب، فروشگاه تهران کالا میباشد که در شهرهای تهران، کرج، شیراز، اصفهان و مشهد فعالیت میکند. محصولات این سایت فروشگاهی منحصرا مربوط به لوازم خانگی است و دفتر مرکزی این وبسایت در مکان یکی از بورسهای لوازم خانگی تهران قرار دارد. این فروشگاه اجناس خود را هم به کاربران اینترنتی میفروشد و هم نقش تامین کننده برای تامین کنندههای دیگر را دارد.
فروشگاه اینترنتی تهران کالا یکی از قدیمی ترین فروشگاههای آنلاین ایرانی است که از ابتدای کار خود به فروش لوازم خانگی مشغول بوده است.
فروشگاه اینترنتی چاره
فروشگاه چاره یکی از فروشگاههای اینترنتی قدیمی ایران است که در ابتدای کارش ادعای ارائهی تنوع بالای کالا را داشت؛ اما با روی کار آمدن رقیب سرسخت دیجی کالا رفته رفته این فروشگاه توان رقابتی خود را در مقابل آن از دست داد و در مرحله ای از رشد متوقف شد و در همان سطح کار خود را ادامه داد.
فروشگاه اینترنتی کیمیا آنلاین
فروشگاه اینترنتی کیمیا آنلاین در زمینهی فروش سخت افزارهای کامپیوتر و محصولات دیجیتال فعالیت میکند. 2 بخش منحصر بفرد سایت کیمیا آنلاین یکی ثبت تیکت پشتیبانی است و دیگری بخش پیشنهاد خرید لوازم جانبی و خدمات ضروری وابسته به جنسی که در سبد خرید مشتری ثبت شده است، میباشد.
فروشگاه اینترنتی فینال
فروشگاه اینترنتی فینال توسط شرکت ریز موج تاسیس شده است. این شرکت بزرگترین تولید کنندهی لوحهای فشرده در ایران است که یکی از روشهای فروش این لوحها توسط این شرکت از طریق راه اندازی سایت فینال میباشد. شایان ذکر است که بعد از گذشت مدتی این فروشگاه اجناس دیگری به غیر از لوح فشرده را هم به کالاهای خود اضافه کرد. اجناسی مانند مواد غذایی، لوازم التحریر و مواد بهداشتی
فروشگاه اینترنتی دیجی استایل
همانطور که از نام سایت دیجی استایل پیداست، این فروشگاه زیر مجموعهی سایت دیجی کالا میباشد که در زمینهی لباس فعالیت میکند و تجربهی کاربری بسیار خوبی را برای مشتریان با خود به همراه دارد. کنار تمامی قابلیتهای این فروشگاه مانند سرعت بالا و جستجوی قدرتمند، مزیت اصلی که در این فروشگاه به چشم میخورد این است که به مشتری اجازهی پرو واقعی لباس را میدهد و قابلیت برگشت آن تا 7 روز وجود دارد.
همانند دیجی کالا این سایت فروشگاهی نرمافزار قابل نصب بر روی گوشی های هوشمند را نیز دارا میباشد.
فروشگاه اینترنتی شیکسون
سایت فروشگاهی شیکسون نیز مانند دیجی استایل در زمینهی لباس فعالیت میکند و در بین کاربران از محبوبیت بالایی برخوردار است، چرا که رابط کاربری بسیار زیبایی دارد، به طوریکه کاربران بعد از ورود به سایت و مشاهدهی آن ترغیب به خرید از فروشگاه میشوند. این سایت نیز کنار مزیتهای دیگر خود مانند عکاسی و مدلینگ اختصاصی، نمایش عکس لباسها بر اساس رنگ انتخابی، ارائهی لباسهای تک سایز با قیمتهای ویژه و ... امکان پرو لباس را نیز به مشتری میدهد، بدین صورت که بعد از تحویل لباس از پیک به مشتری اجازه پرو آن داده میشود که در صورت تمایل لباس را خریداری و هزینهی آن را پرداخت نماید.
فروشگاه اینترنتی مدیسه
وبسایت فروشگاهی مدیسه در ابتدای تاسیسش یک فروشگاه تخصصی لباس مانند دیجی استایل و شیکسون بود تا زمانیکه محصولات دیگری مانند لوازم خانه، خوراکی و ... به فروشگاه اضافه شد.
کنار تمام مزیتهای این فروشگاه مانند واسط کاربری جذاب و زیبا، جستجوی سریع، واکنشگرایی فوق العاده و ... اصلیترین قابلیتی که این فروشگاه دارد این است که دارای سیستم هوشمند تحلیل سلایق میباشد. این سیستم امکانی را در فروشگاه فراهم میآورد که با توجه به جستجوهای کاربر در گوگل سلایق شخصی او تشخیص داده شود و در فروشگاه پیاده سازی گردد؛ بدین صورت که فروشگاه مطابق با سلیقهی کاربر به او پیشنهاداتی را ارائه مینماید.
فروشگاه اینترنتی گلامورا
محصولات فروشگاه اینترنتی گلامورا در ابتدای راهاندازی مربوط به مد و استایل بود ولی بعد از آن محصولات الکترونیکی و بهداشتی را نیز به سایت اضافه شد. در این فروشگاه امکان پس فرستادن و تعویض کالا وجود دارد، به این صورت که اگر مشتری ساکن تهران محصول را به هر دلیلی نپسندید، گلامورا پیک خود را به درب منزل میفرستد تا محصول را تحویل بگیرد و یا تعویض کند.
امکان جالب توجه دیگری که گلامورا برای مشتریان خود قرار داده است، ارسال چندین لباس انتخابی به درب منزل است تا مشتری بعد از پرو، یکی از آنها را انتخاب کند و بقیه را به پیک تحویل بدهد.
فروشگاه اینترنتی موتن رو
محصولاتی که فروشگاه اینترنتی موتن رو به فروش میرساند کالاهای بهداشتی و آرایشی هستند. بیشترین ورودی این سایت از سمت موتور جستجوگر گوگل بدلیل وبلاگ پرمحتوا و قدرتمند آن است.
نظر خود را بنویسید