دیجیتال مارکتینگ نوعی از بازاریابی آنلاین است که توسط ابزارهای الکترونیکی مثل رایانه شخصی، تلفن هوشمند و ... به جذب مشتری از طریق وبسایتها، پست الکترونیک، شبکههای اجتماعی و ... پرداخته میشود. هدف اصلی از بازاریابی دیجیتال برند سازی است که از این طریق میتوان به مشتریان بیشتری دست یافت و بر روی آنها تاثیر گذاشت. البته در این راستا ابتدا میبایست کسب و کارها وبسایتی اختصاصی برای خود راه اندازی کنند، چرا که با طراحی وبسایت، برای تجارت در فضای آنلاین هویت ساخته میشود و بعد از هویت سازی میتوان اقدام تاثیرگذار در زمینهی دیجیتال مارکتینگ انجام داد، چرا که در تبلیغات دیجیتال با ارجاع مشتریان به وبسایت، آنان به یک برند معتبر هدایت میشوند و اعتمادشان بیشتر جلب میگردد. البته برای اعتماد سازی و جذب بیشتر مشتریان نباید فقط به طراحی سایت بسنده کرد و میبایست در این طراحی نکات زیادی را در نظر گرفت، مواردی مانند:
- طراحی سایت به صورت ریسپانسیو و سازگار با موبایل؛
- طراحی صفحات زیاد در سایت به منظور محتوا گذاری بیشتر و بیشتر دیده شدن؛
- تولید محتوای ارزشمند که با عنوان بازاریابی محتوا (Content Marketing) از آن یاد می شود؛
- توجه به اصول سئوی سایت و بهینه سازی وبسایت در موتورهای جستجو (SEO) جهت بازدید بیشتر از سایت؛
- و ...
تاثیر شبکههای اجتماعی بر روی فروش
امروزه مردم به صورت شبانهروزی، حضور گستردهایی در شبکههای اجتماعی دارند. طبق آمارهای منتشر شده، بیش از 2.5 میلیارد نفر حداقل در یکی از شبکههای اجتماعی حضور دارند. این بازار پر تب و تاب، تجار را از سمت بازاریابی سنتی به سمت بازایابی اینترنتی سوق داده تا بتوانند از فرصتهای بی نظیری که این نوع از تجارت در اختیار آنها قرار میدهد استفاده کنند. چرا که "تاجران همان جایی میروند که مردم میروند و به تبعیت از آن ها، پول نیز آنها را دنبال میکند."
برای نخستین بار در سال 2016 بود که صاحبان کسب و کار به صورت چشمگیر وارد حوزهی تبلیغات دیجیتالی شدند و این روند به صورت فزایندهای افزایش پیدا کرد. این آمارها نشانگر این موضوع است که راهاندازی یک تجارت در شبکههای اجتماعی به چه میزان میتواند سودده باشد و هر کسب و کار و فروشگاه آنلاینی باید به آن توجهی ویژه داشته باشد.
شبکههای اجتماعی محبوب برای فعالیت کسب و کارها
امروزه شبکههای اجتماعی دارای انواع مختلفی هستند که در سرتاسر جهان فراگیر شدهاند، سایتها و نرمافزارهایی از قبیل فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین، اینستاگرام، تلگرام و ... . در این میان هر تجارت میبایست با بررسی و شناخت بازار هدف خود وارد یک و یا چند شبکهی اجتماعی خاص گردد. در ادامه به معرفی این شبکهها و مخاطبان آنها میپردازیم.
فیس بوک وبسایتی برای اشتراک گذاری اخبار، رویدادها، تصاویر و وبلاگ است از این رو محیطی عالی برای نشان دادن اطلاعات مربوط به تجارتها در مکانی عمومی میباشد. مخاطبان این شبکهی اجتماعی عموما افراد 18 تا 24 سال هستند و این سیستم به کسب و کارهای مختلف اجازه می دهد تا با این افراد در سطح شخصی ارتباط برقرار کنند و از طریق اشتراک گذاری اطلاعات و عکسها به تبلیغ خود بپردازند.
توییتر در ایران بین کاربران عادی از مقبولیت کمتری نسبت به فیس بوک برخوردار است و اکثرا تجارتها و افراد عالی مقام دارای اکانت توییتر در ایران هستند، بنابراین سبک پستهایی که در ایران در توییتر Share میشود میبایست رسمی و مطابق با سلیقهی این نوع از مخاطبان باشد.
کاربرد توییتر بیشتر برای بروزرسانیها و پرسش و پاسخهای سریع میباشد. برخی شرکتها از توییتر برای پاسخ به سؤالات، ارتباط با مشتریان و همچنین به اشتراک گذاشتن اخبار دربارهی شرکتشان استفاده میکنند.
کاربران فعال در شبکهی لینکداین افراد متخصص در سراسر دنیا میباشند. بنابراین این شبکه فرصتی را برای ارتباط با مشتریان، شرکا و همکاران در سطح کسب و کارها مهیا میسازد و در سطح افراد عادی فرصتی برای به اشتراک گذاری رزومه جهت دیده شدن توسط کارفرمایان میباشد.
اکثر کاربران اینترنتی از متخصص گرفته تا کاربر عادی در این شبکهی اجتماعی حضور دارند، پس میتوان از اینستاگرام همه منظوره استفاده کرد، چرا که پستهای به اشتراک گذاشته شده را همهی افراد میتوانند مشاهده کنند. بنابراین بهتر است در این شبکهی اجتماعی پستها در عین رساندن منظور، کمی خودمانیتر باشند.
Youtube
طبق آمار بیش از ۱ میلیارد نفر به طور متوسط ۳ ساعت از وقت خود را در طول ماه صرف مشاهدهی ویدیوهای یوتیوپ میکنند، بنابراین کسب و کارها برای بهتر دیده شده میتوانند ویدیویی جذاب از تجارت خود تهیه کنند و در این شبکهی اجتماعی بارگذاری کنند. البته با توجه به فیلتر بودن این سایت در ایران بهتر است جهت اطمینان بیشتر، این ویدیوها در آپارات هم به اشتراک گذاشته شوند.
جذب ترافیک فروشگاه آنلاین از طریق شبکههای اجتماعی
برای افزایش ورود مشتریان به وبسایت فروشگاهی راهکارهای مختلفی اعم از بهبود سئوی سایت از طرق مختلف، تبلیغ فروشگاه در سایتهای دیگر و ... وجود دارد. یکی از این روشها استفاده از شبکههای اجتماعی برای معرفی و لینک دهی به سایت فروشگاهی است که برای نتیجهگیری از این فضا باید استراتژیها و تاکتیکهای مناسبی را بکار بست که در ادامه به معرفی این تاکتیکها میپردازیم.
استمرار و وقت شناسی در ارسال محتوا
تشخیص زمان ارسال پست در هر یک از شبکههای اجتماعی به بیشتر دیده شدن محتوای تولید شده کمک شایان توجهی میکند. فرض کنید متن بسیار خوبی را تولید کنید و موقعی متن را در شبکههای اجتماعی در معرض نمایش قرار دهید که افرادی کمی در آن زمان در آن فضا حضور دارند، به این صورت عملا محتوا بلا استفاده و بی نتیجه خواهد ماند.
نظم در ارسال محتوا
محتوای تولید شده باید به صورت ثابت و منظم و به تعداد مشخص در شبکههای اجتماعی انتشار یابد. حداقل تعداد پست در روز برای فیسبوک 1 عدد و در توییتر 4 عدد میباشد و در شبکههای دیگر نظیر لینکدین یا گوگل پلاس این توالی متفاوت است. البته دو ابزار Buffer و Hoote Suite برای خودکار سازی این فرآیند وجود دارد که کمک شایان توجهی به توالی و نظم در ارسال پستها میکند.
استفاده از تصاویر در پستهای به اشتراک گذاشته شده
اگر از شبکهی اجتماعی مثل فیس بوک استفاده میکنید که امکان بارگذاری عکس در پستهای آن وجود دارد حتما از این قابلیت استفاده کنید، چرا که اضافه کردن تصویر به متن احتمال کلیک روی پست را بالا میبرد و به این طریق بیشتر دیده میشوید.
قرار دادن دکمهی اشتراک گذاری در انتهای مقالات وبسایت
حتما تا به حال با مقالاتی مواجه شدید که در انتهای مقاله امکان به اشتراک گذاری آن در شبکههای اجتماعی مرسوم وجود دارد. بدین طریق اگر محتوای خوب تولید کنید احتمال دیده شدن مقاله بوسیلهی اشتراک گذاری آن در شبکههای اجتماعی بالا میرود.
محلهایی در وبسایت که میتوان دکمهی اشتراک گذاری را در آنجا تعبیه کرد به قرار زیر است:
- فوتر وبلاگ؛
- هدر وبلاگ؛
- در خبرنامه؛
- در ایمیل؛
- در پایین پستها؛
- در جای مناسبی از محصول؛
تولید محتوای صوتی
با توجه به رشد فزایندهی محتواهای کوتاه تولید شده در شبکههای اجتماعی، افراد در مقابل خواندن متون بلند از خود مقاومت نشان میدهند؛ چرا که به خواندن مطالب کوتاه عادت داده شدهاند. پس سعی کنید محتوای تولید شده برای پستها تا جای ممکن کوتاه باشد و اگر امکان آن وجود نداشت از محتوای صوتی استفاده کنید.
راه اندازی پرسش و پاسخ در زیر پستها
بوسیلهی تعامل مدوام و پیوسته میتوان فضای مجازی را تا حد زیادی به فضای واقعی نزدیک کرد. از همین رو سعی کنید زیر پستهای خود پرسش و پاسخی خلاقانه راه بیندازید و در این راه از کارمندان خود نیز بهره بگیرید، به طوریکه کاربران عادی به شرکت در مباحثه ترغیب شوند.
استفاده از تیترهای جذاب
برای انتخاب تیتر بطوریکه مخاطب را جذب کند باید نکاتی را مد نظر قرار داد، این نکات شامل موارد زیر میباشند:
- استفاده از زبان عامیانه در عنوان؛
- کوتاه بودن تیتر؛
- بکار بردن نکات روانشناسی در تیتر بطوریکه مخاطب جذب شود مثل یک خبر فوری؛
- استفاده از فعلهای منفی مانند اینکه چطور چاق نشوید؛
- و ...
پیشنهاد تخفیف در روزهای خاص و تعطیل مثل جمعه ها
تمامی افراد از حراج استقبال میکنند پس برای جذب مشتری بیشتر، بهتر است روزهای مشخصی از هفته را به حراج اختصاص دهید، چه بهتر که آن روز، روز تعطیلی مانند جمعه باشد که همهی با فراغ بال بتوانند وقت خود را صرف خرید کنند.
نظر خود را بنویسید