تکنیک‌های ایمیل مارکتینگ و اهمیت آن در بازاریابی دیجیتال

تکنیک‌های ایمیل مارکتینگ و اهمیت آن در بازاریابی دیجیتال

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) چیست؟

در دنیای ارتباطات، بازاریابی ایمیلی یا Email Marketing که یکی از زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است، تبدیل به ابزاری در کسب و کار شده است. بازار ایمیل مارکتینگ درچند سال گذشته در ایران روندی رو به رشد داشته و میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه افزایش پیدا کرده است. شرکت‌ها و استارتاپ‌های زیادی، هرساله هزینه‌ قابل توجهی برای این ابزار قدرتمند مارکتینگ و ارسال انبوه کمپین‌های تبلیغاتی انجام می‌دهند. بر اساس نتایج به دست آمده حدود ۵۰ هزار شرکت، سایت و بلاگ اینترنتی از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند.

ایمیل مارکتینگ که عنصری تأثیر گذار در ارتباط است، متاسفانه کمتر مورد استفاده صحیح توسط مدیران و کارشناسان دیجیتال مارکتینگ قرار گرفته است. حضور 4 میلیارد کاربر ایمیلی، آشنایی با مفاهیم کلی و ارائه بهترین سرویس می‌تواند این ابزار را در لیست تأثیر گزارترین روش‌های بازاریابی اینترنتی قرار دهد. بنابراین، برای هر کسب و کار اینترنتی که قصد پیاده کردن یک برنامه منظم بازاریابی دیجیتال را دارد ضروری است که با ایمیل مارکتینگ آشنا شود.

افزایش استفاده از فضای مجازی در چندین سال اخیر فرصت‌های فراوانی برای تبدیل پتانسیل‌های موجود به فروش و عرضه خدمات ارائه داده است. هزینه و زمان کمتر نسبت به سایر روش‌های بازاریابی، بسیاری از صاحبان کسب و کار را به فکر استفاده از این روش انداخته است. ایمیل مارکتینگ باعث افزایش ترافیک لحظه‌ای سایت می‌شود که با افزایش آن ، رتبه و سئو سایت پیشرفت می‌کند.

بهترین امکانات، بدترین استفاده

مدیران و کارشناسان دیجیتال مارکتینگ تصور می‌کنند که شخصی سازی ایمیل و استفاده از نام مخاطب می‌تواند در افراد احساس و اعتماد بیشتری ایجاد کند، متاسفانه استفاده از این روش در سالهای اخیر توسط برخی کلاه‌برداران و هکرهای فضای مجازی باعث به وجود آمدن نتیجه عکس و عدم اعتماد گیرنده ایمیل شده است.

سوالاتی در این رابطه مطرح می‌شود که آیا در اولین ایمیل ارسالی، گیرنده می‌تواند به آن اعتماد کند؟

آیا در اولین ایمیل لازم است که نام مخاطب درج شود؟

شخصی سازی ایمیل در زمانی مناسب و با روش اصولی باید انجام شود، تا خواننده ایمیل را جذب و ترغیب به استفاده از آن کند. همچنین، شناخت گیرنده و ارسال ایمیل مارتینگ در زمان مناسب می‌تواند تأثیر مثبتی در دریافت کننده ایمیل داشته باشد.

رابطه بین افزایش نرخ باز شدن ایمیل با کوتاه یا بلند بودن محتوای متن

به طور اختصاصی نمی‌توان رابطه منطقی با کوتاه یا بلند بودن ایمیل و نرخ باز شدن آن بیان کرد. انتخاب طیفی مناسب از مطالب و گزینه‌های منحصر به فرد برای قالب بندی، ایمیل مارکتینگ را بسیار قابل تنظیم‌تر از سایر تبلیغات می‌کند و باعث افزایش اعتبار دامنه (DA) و اعتبار صفحات (PA) می‌شود.

ازسوی دیگر، ایمیل مارکتینگ می‌تواند به عنوان یک روش برای تست محتواهای مختلف استفاده کرد و از نتایج تست از طریق ایمیل مارکتینگ در کانال‌های دیگر بازاریابی بهره مند شد. متن ایمیل ارسالی به مخاطب نباید بیش از حد طولانی باشد بلکه باید معرفی کننده محصول و خدمات به طور خلاصه باشد و خواننده از ایمیل یک نکته مفید را دریافت‌کند.

CTA و افزایش بازدهی ایمیل مارکتیگ

CTA) Call To Actions) شکلی از دعوت در فضای مجازی است که منجرب به اقدام و عکس العمل افراد می‌شود. در واقع CTA این امکان را می‌دهد که کاربران علاقه مند از کاربران عادی جدا شود. مانند بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی، طراحی درست و اصولی CTA ارتباط مستقیمی با دانش دیجیتال مارکتینگ دارد.

استفاده از یک سرویس دهنده  ایمیل مارکتینگ، ساخت قالب ایمیل و ارسال انبوه به کاربران را در ساعاتی مشخص و متناسب با هدف فرستنده میسر می‌کند. طراحی ایمیل حرفه‌ای، قدرت ارسال بالا و همچنین ریسک بسیار پایین اسپم از مزایای استفاده از این ابزار تبلیغاتی هوشمند است. آی پی ‌های(IP) سرور طی یک بازه زمانی خاص و بر اساس روش‌های استاندارد به آی پی معتبر ارسال کننده ایمیل تبدیل شده و ایمیل‌های ارسال شده از این آی پی بدون مشکل به Inbox ارسال می‌شود. این روش در حال حاظر تنها روش قانونی ارسال ایمیل‌های تجاری در سطح انبوه می‌باشد.

ایمیل تبلیغاتی اسپم

اسپم (spam) به معنای ارسال ایمیل بدون درخواست گیرنده می باشد. ایمیل مارکتینگ در صورت عدم وجود محتوای معتبر و ارسال به افراد اشتباه، توسط گیرنده به پوشه اسپم (Spam) فرستاده می‌شود، اما در صورت ارزشمندی ایمیل نه تنها آزاردهنده نیستند بلکه می‌توانند بسیار مفید باشند. استفاده از کلیدواژه های تخصصی، کسب و کار در متن ایمیل باعث می شود، ایمیل در صندوق اصلی (Inbox) قرار گیرد و کاربران از محتوای آن استقبال کنند.

قالب های اختصاصی HTML در ایمیل مارکتینگ

به کارگیری رنگ، فونت و چیدمان منحصر به فرد و متناسب با اهداف فرستنده و از سوی دیگر ایجاد تمپلیت های جذاب بر اساس الگوهای ذهنی و خلاق در قالب‌های HTML، تأثیر زیادی در نرخ تبدیل بازاریابی ایمیلی دارد. امکان Drag & Drop، ویرایش و افزودن کد و شخصی سازی ایمیل‌ها در زمان مناسب یکی از موثرترین روش‌ها برای افزایش کاربران بیشتر است.

بهترین پیشنهاد به مخاطبان دنیای امروز ارتباطات از طریق محتوایی رایگان و اصولی ارائه می‌شود. رعایت پلتفرم‌های اصولی ارسال ایمیل، محتوای ارزشمند همراه با طراحی جذاب تجربه بسیار خوبی در مخاطب ایجاد خواهد.

بهترین زمان ارسال ایمیل بازاریابی

افراد در هر کجای دنیا به عنوان کاربران اینترنتی بسیاری از کارهای خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند، بهترین زمان برای ارسال ایمیل‌ها و افزایش نرخ بازشدن توسط گیرنده ایمیل از جمله مباحثی است که همواره دغدغه صاحبان کسب و کارها است. زمانبندی مناسب می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر کارایی کمپین‌های تبلیغاتی کسب و کار شما داشته باشد.

تحلیل نتایج به‌دست آمده از کسب و کارهای B2B و B2C

همچنین تعداد دفعات ارسال ایمیل در ماه، هفته و حتی سال می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای زیادی مانند نوع و هدف کسب و کار باشد.

طراحی ریسپانسیو

طراحی ریسپانسیو (Responsive) نوعی از طراحی وب است که در آن صفحات وب سایت متناسب با ابزار مورد استفاده کاربر، که می‌تواند مرورگر پی‌سی، تبلت یا مرورگر گوشی موبایل باشد واکنش نشان می‌دهد و به این ترتیب، سایت با ساختاری متناسب و بدون نیاز به اسکرول دیده می‌شود. طراحی ریسپانسیو یا طراحی واکنش گرا، یکی از عوامل موفقیت در ایمیل مارکتینگ است، زیرا بسیاری از افراد ایمیل خود را با گوشی موبایل‌شان چک می‌کنند. وقتی ایمیل به صورت واکنش گرا طراحی شود، در دستگاه‌های دیگر مانند موبایل و تبلت نیز به خوبی نمایش داده می‌شود.

 ایمیل مارکتینگ این امکان را دارد که پیغام و محتوایی هدفمند و هوشمند را برای افراد مختلف ارسال کند. به عنوان مثال اگر فردی قصد خرید و تهیه محصولی خاص از یک برند را دارد، بازاریاب از علاقه و نیاز به آن برند مطلع شده و می‌تواند یک ایمیل حاوی بن خرید و یا اخبار محصولات را برای او بفرستد. 

ایمیل مارکتیگ از جمله شیوهای تبلیغاتی ساده و کم هزینه است که در صورت استفاده درست از آن بازدهی خوبی را برای شرکت و کسب و کار خواهد داشت. با در اختیار داشتن یک پنل ایمیل مارکتینگ و استفاده از استراتژی‌های مناسب، توانایی تبلیغ هر نوع محصول یا خدماتی میسر خواهد شد.

ارسال خبرنامه از طریق ایمیل

مردم برای دریافت اطلاعات به شبکه های اجتماعی می‌روند. لیست پیام ها را بازدید می‌کنند و پست های مورد علاقه خود را از بین آن‌ها انتخاب کرده و می‌خوانند. شما می‌توانید با همین هدف یک خبرنامه بسازید و از طریق ایمیل به مخاطبانتان ارسال کنید. به طوری که گلچینی از بهترین پست ها و خبرها را لیست کنید و در قالب یک خبرنامه ارسال کنید. 

ارسال محتوای جذاب

شما باید برای نتیجه گیری بیشتر و به بهتر از طریق بازاریابی ایمیل و افزایش تعامل با مخاطب پیام ها و محتوای جذاب و جالب توجهی را برای آنها بفرستید. برای جذاب تر کردن پست های خود بسیار مهم است که تیتر جذاب و شگفت انگیزی را برای مطالب خود استفاده کنند. همچنین قرار دادن تصاویر جذاب نیز نقش بسیار مهمی در جلب توجه مخاطب شمامی تواند باشد.

بررسی کنید که مخاطبان شما چه چیزهایی را ترجیح می‌دهند

با استفاده از پلت فرم های رایگان تبلیغاتی می‌توانید برای مخاطبان مورد نظر خود تبلیغات ارسال کنید تحقیقات نشان می‌دهد که خستگی تبلیغاتی در بین مردم به سرعت در حال گسترش است. به همین جهت شما باید پیام های تبلیغاتی هدفمندی را از طریق شبکه های اجتماعی به مخاطبان ارسال کنید. 

ارتباط مستقیم با تبلیغ کنندگان

به جای اینکه زمان زیادی را صرف این کنید که لیستی از مشترکین بسازید، اطلاعات آن‌ها را جمع آوری کنید، نرخ پاسخ را ردیابی کنید و از ایمیل ها نتیجه گیری کنید بهتر است که با یک تبلیغ کننده همکاری کنید تا بتوانید این کارها را به راحتی انجام دهید. شما باید در مورد چگونگی گذاشتن تبلیغ در ایمیل مخاطبان و اینکه آن‌ها به چه نوع تبلیغاتی بیشتر و بهتر پاسخ خواهند داد تصمیم بگیرید تا بتوانید بازاریابی ایمیل موفق برای کسب و کار خود انجام دهید.

 

نظر خود را بنویسید