همه ما برای تهیه مایحتاج زندگی خود، روزانه به فروشگاه ها مراجعه میکنیم. امروزه به صورت کلی فروشگاه ها به دو نوع مختلف حقیقی و مجازی تقسیم شده اند. فروشگاه های حقیقی همان هایی هستند که در سطح شهر، با عنوان مغازه با آنها روبرو میشویم و در مقابل فروشگاه های مجازی که در فضای اینترنت به فروش محصولات خود مشغول هستند. همانطور که فروشگاه های حقیقی موجود در سطح شهر گونههای مختلفی از قبیل مغازه های کوچک، فروشگاه ها زنجیرهای، هایپرمارکت ها و ... دارند، فروشگاه های مجازی نیز به دسته بندیهای مختلفی تقسیم میشوند، از قبیل بازارچههای اینترنتی، ایکامرس ها (E-Commerce)، مارکت پلیس ها (Market Place) و ...
خرید و فروش در فضای اینترنت شاخهای از تجارت الکترونیک (E-Commerce) است که با طراحی فروشگاه های اینترنتی آغاز شد. با استفاده از تجارت الکترونیک، میتوان بعد از مشاهده محصولات، اقدام به خرید آنها نمود.
به طور کلی دو روش برای فروش اینترنتی کالا وجود دارد؛ یکی به روش E-Commerce و دیگری به روش Market Place. در روش E-Commerce فروشگاه کالا را خریداری، انبار و سپس عرضه میکند، ولی در روش Market Place خود فروشگاه کالا را خریداری نمیکند، بلکه فروشگاهی را طراحی میکند که عرضهکنندگان از طریق آن کالا را به مشتریان میفروشند.
چیزی که امروزه در فروشگاههای اینترنتی وجود دارد، ترکیبی از تجارت الکترونیک و مارکتپلیس است، یعنی هم فروش مستقیم کالا(E-Commerce) و هم فروش کالاهای تامینکنندگان در فروشگاههای آنلاین (Market Place). در ادامه به توضیح این دو روش میپردازیم.
E-Commerce
تجارت الکترونیک یا E-Commerce بستری است برای فروش اجناس تولیدکنندگان به صورت مستقیم. بدین معنا که تامین کننده کالا با ایجاد فروشگاه اینترنتی جنس خود را در فروشگاه خود به معرض نمایش قرار میدهد و اقدام به فروش آن میکند. بدیهی است در این حالت اجناس میبایست در انبار فروشنده موجود باشند.
Market Place
مارکت پلیس یا سامانه ایجاد بازار بستری است برای تولیدکننده و یا تامین کنندگان کالا که اجناس خود را در یک فروشگاه بزرگ به معرض نمایش قرار دهند، چیزی شبیه به بازارچههای سنتی در دنیای واقعی. بنابراین مارکت پلیس خود صاحب اجناس نیست بلکه بستری را فراهم میکند که تولید کنندگان بتوانند در یک فضای فروشگاهی، کالاهای خود را به فروش برسانند و درصدی از فروش را به مدیر مارکت پلیس بدهند. در این حالت اداره کننده یک مارکت پلیس نیازی به موجود داشتن اجناس در انبار خود ندارد، بلکه تجارت در این فضا از طریق نمایش موجودی سایر فروشندگان و تسهیل امکان خرید آنها توسط مشتریان جریان مییابد. بدیهی است در این حالت امکان خرید کاربر از چندین تامینکننده متفاوت وجود دارد.
به طور کلی Market Place یک بازار اینترنتی است که برخلاف دیگر فروشگاههای حقیقی و مجازی، خود کالایی را خریداری نکرده و وظیفهی اصلی آن ایجاد ارتباط بین مشتری و تأمینکنندگان است. تمامی تولیدکنندگان میتوانند محصولات خود را در مارکت پلیس برای فروش قرار دهند، از این طریق خریداران امکان خرید محصول را از تامین کنندگان متفاوت دارند. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که مارکت پلیس ها میبایست امنیت خرید و فروش را برای هر دو طرف معامله تامین و تضمین نمایند.
در بازار مارکت پلیس به دو روش محصولات به وبسایت اضافه میشوند. اولین روش بدین صورت است که تامین کنندگان لیست محصولات خود را در اختیار فروشگاه قرار میدهند و پس از بررسی، مدیریت فروشگاه آنها را به سایت اضافه میکند. در روش دیگر بعد از تایید مدیریت فروشگاه، به تامین کنندگان پنلی اختصاصی داده میشود تا بتوانند محصولات خود را در وبسایت بارگذاری کنند. به این ترتیب تأمین کنندگان اجناس از طریق این پنل، بدون صرف هیچگونه هزینهی تبلیغاتی مشتریان کالا و یا خدمات خود را پیدا خواهد کرد و در آن سو مشتریان نیز کالاهایی را که در جستجوی آن بودند، به راحتی خریداری میکنند.
مدل مارکت پلیس ها
مارکت پلیسها انواع مختلفی دارند و آنها را میتوان به سه مدل دستهبندی کرد:
- مدل عمودی:
مارکت پلیس ها با مدل عمودی، کالاهایی را به فروش میرسانند که همه به یک دسته تعلق دارند. مثلا تمامی اجناس میتواند به لوازم آرایشی و یا پوشاک مربوط باشد. - مدل افقی:
مارکت پلیس ها با مدل افقی، بر خلاف مدل عمودی محصولات مختلفی را به فروش می رسانند، اما همهی این محصولات در یک ویژگی خاص مشترک هستند و بازار هدفی مشخص دارند. - مدل فراگیر:
مارکت پلیس ها با مدل جهانی، محصولاتی متنوع که هیچگونه ارتباط معناداری با هم ندارند را به فروش میرسانند. نمونههای خوب این نوع از مارکت پلیس ها eBay و آمازون هستند
تفاوت ها و شباهت های Market Place با E-Commerce
هر مارکت پلیسی یک ایکامرس است ولی حتما هر ایکامرسی یک مارکت پلیس یا سامانه ایجاد بازار نیست.
وبسایت های E-Commerce مالک محصولات خود هستند، اما وبسایت های Market Place مالک اجناس و خدمات ارائه شده در وبسایت خود نیستند و فقط امنیت خرید و فروش را برای خریدار و فروشنده تضمین میکنند.
مارکت پلیس به دلیل اینکه مالک اجناس وبسایت خود نیست، نسبت به E-Commerce ریسک مالی کمتری خواهد داشت.
راه اندازی مارکت پلیس در مقایسه با ایکامرس به سرمایهی کمتری نیاز دارد. چرا که ایکامرس از ابتدا باید اجناس را تهیه کرده و از آنها نگهداری کند، به همین دلیل نیاز به پرداخت هزینهی انبار و رعایت اصول انبارداری دارد.
مارکت پلیس برای گسترش کسب وکار خود میبایست تعداد تامین کنندگانش را زیاد کنند، اما ایکامرس نیاز به خرید محصولات بیشتر و در نتیجه نیاز به فضای بیشتری برای نگهداری از آنها دارد و البته در صورت عدم فروش اجناس مجبور به حراج آنها زیر قیمت میشود تا فضای انبار را خالی کند.
در ایکامرس به دلیل اینکه کنترل کار دست تامین کنندگان است، معمولا ارائهی خدمت شامل عرضه و تحویل به موقع و ... به شکل بهتری صورت میگیرد.
فواید مارکت پلیس
بسیاری از افراد چه بعنوان خریدار و چه به عنوان فروشنده، دنبال دلیلی منطقی برای استفاده از مارکت پلیسها هستند و تصور میکنند استفاده از روشهای سنتی خرید کماکان راه بهتری برای خرید و فروش کالا میباشد. این در صورتی است که روش مجازی خرید در اکثر مواقع هم برای فروشنده و هم خریدار روش بهتر و به صرفهتری میباشد. با توجه به تسهیلات و امکانات خوبی که یک مارکت پلیس در اختیار کاربران قرار میدهد، شاهد رشد آن در فضای تجارت الکترونیک سالهای اخیر بودهایم. اگر تأمینکننده دارای دفتر فروش حقیقی باشد، هدایت مشتریان به سمت این دفتر فروش برای خرید کالای مورد نظر خود، کاری بسیار دشوار است. مشتریانی که به کالای این تأمینکننده نیاز دارند، باید از راهی دور به دفتر فروش مراجعه کرده و کالای مورد نظر خود را خریداری کنند. جدا از این موارد استفاده از مارکت پلیسها برای دو طرف معامله مزیتهای زیادی به همراه دارند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد
مزایای مارکت پلیس برای مدیران فروشگاه
عدم نیاز به انبار:
همانطور که پیشتر اشاره شد یکی از مهمترین مزایای مارکت پلیس نداشتن نیاز به انبار میباشد. در این حالت در هزینهها صرف جویی میشود و فروشگاهها میتوانند هزینهی بیشتری صرف مواردی دیگر از قبیل بهینه سازی سایت و بهبود تجربهی کاربری کنند.
عدم نیاز به دفتر:
در مارکت پلیس بدون داشتن دفتر کار نیز میتوان درآمد کسب کرد؛ خواه کالایی فروخته شود و یا خدمتی ارائه گردد.
هزینهی کم:
مارکت پلیس ها اجناس فروشگاه خود را خریداری نمیکنند و به این شکل بدون هیچگونه سرمایهای و فقط با گرفتن پورسانت فروش درآمد کسب میکنند.
نداشتن ضرر و زیان:
در صورت عدم فروش کالا، مارکت پلیس ها دچار ضرر و زیان نمیشوند؛ چرا که خود مالک محصولات نیستند.
مزایای مارکت پلیس برای تأمینکنندگان کالا و خدمات
فروش آسانتر:
برای فروش اجناس در مارکت پلیس تامین کنندگان لیست محصولات خود را به همراه قیمت و شرایط آنها به وبسایت مورد نظر داده و از این طریق اجناس خود را به معرض نمایش قرار میدهند؛ بنابراین فروش در این حالت آسانتر انجام میپذیرد.
فروش سریعتر:
در مارکت پلیس، فروش سریع اتفاق میافتد و کل مبلغ به صورت نقدی و یکجا دریافت میگردد.
حذف هزینه بازاریابی:
در مارکت پلیس هزینه تبلیغات و بازاریابی به عهدهی مدیر فروشگاه میباشد و تامین کننده هیچ گونه هزینهایی بابت آن نمیپردازد.
سود بیشتر:
معمولا مشتریان بیشتری از مارکت پلیس ها به علت تنوع در کالاها و خرید با قیمت پایینتر بازدید میکنند، که این امر موجب فروش بالا و بدست آوردن سود بیشتر برای تامین کننده میشود.
عدم نیاز به دانش کامپیوتری:
تامین کنندگان مارکت پلیس برای ورود به دنیای تجارت الکترونیک و فروش آنلاین نیازی به دانستن دانش کامپیوتری ندارد؛ چرا که تمامی کارهای کامپیوتری به عهدهی مدیر مارکت پلیس میباشد.
عدم نیاز به مجوز:
برای فروش کالا در مارکت پلیس، نیاز به اخذ مجوز فروش از صنف مورد نظر، برای تامین کنندگان وجود ندارد.
فروش به نقاط دور افتاده کشور:
در فروش اینترنتی محدودیت جغرافیایی معنایی ندارد و از طریق مارکت پلیس تامین کنندهها میتوانند اجناس خود را به سرتاسر کشور بفروشند.
مزایای مارکت پلیس برای خریداران کالا
قدرت انتخاب بیشتر:
مانند یک فروشگاه بزرگ، در مارکت پلیس ها کالاهای متعددی با تامینکنندههای متفاوت وجود دارد که این امر به مشتری قدرت زیادی برای انتخاب از بین مجموعه وسیعی از اجناس را میدهد.
انتخاب محصولات با کیفیتتر:
بدلیل رقابتی که در مارکت پلیس ها بین تامین کنندگان وجود دارد، فروشندگان کالا تلاش میکنند کیفیت محصولات خود را بالا برند تا فروش خود را حفظ کنند. نتیجهی این کار دریافت محصول با کیفیتتر و با قیمت پایینتر برای خریداران است.
شناخت بهتر محصولات:
در مارکت پلیس قابلیتی وجود دارد که کاربران میتوانند نظرات خود را در رابطه با محصول ابراز دارند و به محصول امتیاز دهند که این امر در خرید از بازار حقیقی امکان پذیر نیست.
خرید ارزانتر:
در مارکت پلیس بدلیل کاهش تعداد واسطهها به حداقل (خود مارکت پلیس) قیمت تمام شدهی محصول کاهش مییابد و جنس مستقیما از دست تامین کننده به دست مشتری میرسد، بنابراین مشتری بهای کمتری بابت خرید جنس میپردازد.
خرید آسانتر:
با خرید از مارکت پلیس مشتریان براحتی جنس مورد نظر خود را از منزل، بدون صرف وقت و انرژی خریداری میکنند.
مشکلات مارکت پلیس
عدم هماهنگی:
در مارکت پلیس تامین کنندههای متفاوتی وجود دارند و همین امر موجب میشود برای توضیح یک کالای مشخص اطلاعات توصیفی با یکدیگر هماهنگی کامل نداشته باشند. به طوریکه یکی دارای اطلاعات جامع و دیگری اطلاعات ناقصتری دارد. همچنین ممکن است زمان تحویل کالا، از طرف هر فروشنده متفاوت و بعضا با تاخیر باشد. این امر باعث میشود مشتری تجربه بدی از خرید، در یک مارکت پلیس خاص را پیدا کند. بنابراین یکی از وظایف مارکت پلیس ایجاد هماهنگی میان تامینکنندههاست تا ذهنیت خوب در مشتری ایجاد شود.
رقابت پذیری:
یکی از چالشهای صاحبان مارکت پلیس، مانند هر کسب و کاری رقابت است. رقبای یک سایت مارکت پلیس علاوه بر فروشگاههای مشابه، وبسایت های ایکامرس نیز میباشند.
سود کم:
مارکت پلیس ها به دلیل عدم مالکیت اجناس فروشگاه خود، سود کمتری نسبت به وبسایتهای ایکامرس که خود مالک کالا هستند بدست میآوردند و برای دستیابی به سود قابل قبول میبایست فروش بالایی داشته باشند.
نداشتن اطلاعات مشتری:
در فروشگاه مارکت پلیس هیچگونه اطلاعات خاصی از مشتریان به تامین کنندگان داده نمیشود و آنها سرمایهی مهمی به نام اطلاعات مشتریان را از دست خواهند داد. همچنین تمرکز زیاد بر روی این موضوع میتواند به برند اصلی صدمه وارد کند.
قالب بندی محتوا:
در مارکت پلیس ها قالب قرارگیری محتوا صرف نظر از نوع محصول به شکلی ثابت میباشد، این در حالیست که بعضی از تامین کنندگان برای محصول خود به یک نوع قالب خاص ارائهی محتوا نیاز دارند. در مارکت پلیس ها از آنجایی که امکانات ارائه شده برای تمامی تامین کنندگان به یک شکل میباشد، ممکن است ارائه اینگونه خدمات به راحتی صورت نگیرد و این یکی دیگر از معایب مارکت پلیس ها میباشد.
در مجموع همانطور که پیشتر اشاره شد امروزه با وجود تغییرات در نحوه خرید کالا و تامین خدمات مدلهای سنتی بازارچهها در حال دگرگونیاند و در حال حاضر بازارهای اینترنتی چه به صورت Market Place و چه به شکل E-Commerce در حال پیشی گرفتن از مدلهای سنتی خود میباشند. به طور کلی در دنیای امروز به دلیل مشغلهی افراد و شلوغی مسیرها، فروشگاههای فیزیکی رونق کمتری دارند و بازارهای اینترنتی بین مردم محبوبیت زیادی پیدا کردهاند. خدمات ویژهی برخی از این فروشگاهها مثل پاسخگویی 24 ساعته، مرجوع کردن محصولات و ... باعث کسب اعتماد و محبوبیت آنها در میان بسیاری از کاربران شده است.
در آماری که بانک مرکزی اخیرا منتشر کرده است، خرید آنلاین در سال 96 حدودا 35 درصد بیشتر از سال 95 بوده است. رشد فروش در فضای مجازی در سالهای اخیر به صورت تصاعدی آنقدر افزایش داشته است که اگر فروشگاههای فیزیکی به فکر اینترنتی کردن کسب و کار خود نباشند، قطعا در سالهای آینده از تجارت روز عقب میماند و افت شدید فروش خود را شاهد خواهند بود و این دغدغه ایی مهم برای صاحبان مشاغل میباشد. در این زمینه فروش گستر با ارائه نرم افزار ساخت فروشگاه اینترنتی و فروشگاه مارکت پلیس خود به شما کمک میکند که بتوانید کسب و کاری اینترنتی راه اندازی کنید و اجناس خود و یا تامین کنندهها را به فروش رسانید و از این طریق کسب درآمد کنید.
نظرات 1 نظر
سایت خوبی دارید و مطالب مفیدی داشت فقط یه سری علائم نگارشی واملایی رعایت نشده بود . اگر تمایل داشتید من میتونم براتون اصلاح کنم .