راه اندازی کسب و کار آنلاین تنها به طراحی یک وب سایت ختم نمی شود بلکه سایتی که می سازید نیاز به مراقبت ماهانه، آپدیت های هفتگی و یا رفع مشکلات دارد. به همین دلیل است که پشتیبانی سایت به اندازه دیگر لزومات سئو حائز اهمیت است. اگر وبلاگ شما پشتیبانی قوی نداشته باشد از دیگر رقبای حرفه شما جا می ماند.
در واقع هدف پشتیبانی سایت برقراری تعامل بهتر میان مشاغل آنلاین و مشتریان آن ها است. در این مقاله می خواهیم به شما عزیزان توضیح دهیم که چرا پشتیبانی وب سایت ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و چه تاثیری بر روی شغل شما می گذارد.
چرا یک سایت به پشتیبانی نیاز دارد؟
هدف ایجاد وب سایت برای مشاغل، تعامل بیشتر با مشتریان است. اما اگر سایت ها از راه و روش درستی برای جذب مشتری استفاده نکنند این تعامل با کاربر را از دست می دهند. پشتیبانی سایت شامل تمام مواردی است که به مشتریان کمک می کند از تجربه کاربری بهتری در وب سایت شما برخوردار شوند. هر چقدر هم طراحی یک وب سایت آسان و بدون پیچیدگی باشد ممکن است کاربری دچار گمراهی شده و یا در مورد زمینه کاری شما سوالی داشته باشد.
در این شرایط اگر قسمتی وجود داشته باشد که مشتریان برای رفع نیاز ها و مشکلات خود به آن رجوع کنند ترافیک وبلاگ شما چند برابر خواهد شد. معمولا این شکل ارتباط گیری با نمایه هایی مانند تماس با ما، ارتباط با ما، پشتیبانی و یا غیره در سایت ها مشاهده می شوند که اکثرا به صورت 24 ساعته به سوالات مشتری پاسخ داده و مشکلات آن ها را برطرف می کنند.
سایتی که از پشتیبانی آنلاین برخوردار است جلوه بیشتری نسبت به سایت هایی که به نیاز های کاربر اهمیت نمی دهند داشته و همچنین از سوی موتور های گوگل نیز مورد تشویق قرار می گیرد. البته پشتیبانی سایت ها می تواند از طریق ایمیل، پیامک، تماس و غیره صورت بگیرد اما پشتیبانی آنلاین تاثیر بیشتری در افزایش ترافیک سایت ها دارد.
انواع مدل های پشتیبانی از سایت
تا این لحظه از مقاله در مورد اهمیت پشتیبانی از سایت صحبت کردیم. اما باید بدانید قسمت پشتیبانی از سایت تنها به نیاز کاربران محدود نشده و نحوه کارکرد آن طبقه بندی می شود:
- پشتیبانی اضطراری
- پشتیبانی عمومی
پشتیبانی اضطراری: در واقع تنها کاربران نیستند که نیاز به تعامل با سایت ها دارند، بلکه سایت ها نیز باید برای رفع مشکلات خود به واحد متخصص مراجعه کنند. از آنجا که طراحی وب سایت کار ساده ای نیست و به صورت لایه لایه ایجاد می شود، ممکن است هنگام بروز مشکل، افراد عادی که بر روی آن کار می کنند نتوانند مشکل را حل کنند. مثلا فرض کنید برنامه نویسی سایت شما به مشکل بر بخورد آیا می توانید به تنهایی از این مرحله عبور کنید؟
به همین دلیل است که پشتیبانی اضطراری برای مشکلات حاد سایت ها ایجاد شده است که افراد حرفه ای و متخصص به حل مشکلات آن ها می پردازند. برای مثال از مواردی که بسیار خطرناک بوده و نیاز به پشتیبانی اضطراری دارند می توان به خرابی لینک های ناوبری، اسپم و حملات هکر ها، پایین آمدن یا Down شدن سایت و وارد شدن محتوای خارجی و مخرب به سایت اشاره کرد. در نتیجه می توان گفت داشتن واحد مربوط به پشتیبانی اضطراری از اهمیت بالایی برخوردار است اما انتخاب افراد این واحد باید از میان کسانی باشد که آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی را دیده باشند و از بیشتر مسائل مربوط به سایت آگاه باشند.
پشتیبانی عمومی: این بخش برای رفع نیاز مشتریان و سایت های فعال در نظر گرفته شده است. در پشتیبانی عمومی سایت ها نیز می توانند برای حل مشکلات خود به بخش متخصص اطلاع بدهند تا مشکل مربوطه رفع شود. برای مثال خرابی لینک های سایت، آپلود نشدن تصاویر و یا جابه جایی لینک ها در دسته پشتیبانی عمومی قرار می گیرند.
پشتیبانی به سئو سایت کمک می کند
همه می دانیم پلتفرم گوگل تا چه میزان پیشرفت کرده و فاکتور های آن برای رتبه بندی سایت ها تا چه میزان پیچیده شده است. از همین روی پیروی از قوانین گوگل و استفاده از هر موردی که به سئو سایت ما کمک کند بسیار مهم است. پشتیبانی از سایت موجب همگام سازی یک وبلاگ با موتور های جستجوگر گوگل می شود و به افزایش رنکینگ سایت شما کمک فراوان می کند.
زیرا گوگل همیشه در حال جستجو برای سایت هایی با عملکرد عالی است و کسب و کار های آنلاینی که با استفاده از پشتیبانی سایت به خوبی نیاز کاربران را رفع می کنند در اولویت گوکل قرار می گیرند. هنگامی که پشتیبانان سایت به رفع مشکلات آن و بروزرسانی های پی در پی وبلاگ می پردازند، این عمل مانند فرکانسی است که به گوش موتور های گوگل رسیده و آن ها را به سمت وب سایت شما جذب می کند.
ضرورت پشتیبانی از سایت برای حفظ امنیت
سایتی که شما طراحی می کنید بستر درآمدزایی برای کسب و کار شماست و به مرور اطلاعات مهمی در آن ثبت می شود. در واقع شما سرمایه خود را در سایت های آنلاین قرار می دهید، در نتیجه اگر وبلاگ شما در معرض حمله سایبری و هک قرار بگیرد خسارت جدی ای به سرمایه تان وارد شده و تبعات بدی برایتان به همراه دارد. هرچه قالب بندی و ساختار یک سایت ضعیف تر باشد کار را برای هکر ها آسان تر می سازد، اما روش هایی وجود دارد که سایت مورد نظر شما را قوی و قوی تر می کند.
قسمتی از این عملیات مربوط به پشتیبانان می شود، افرادی که برای پشتیبانی از یک وب سایت انتخاب می شوند اشخاص حرفه ای هستند که به صورت مکرر بر روی سایت کار کرده و به بهتر شدن آن کمک می کنند. هنگامی که مشکلات یک وب سایت در کمترین زمان حل شود فرصت هکر ها برای حمله به محتویات سایت دشوار تر می شود. همچنین بروزرسانی محتوای سایت از اهمیت بالایی برخوردار است که این عمل نیز توسط پشتیبانان سایت انجام شده و به بهبود وبلاگ ها کمک می کنند.
تاثیر پشتیبانی سایت در وجه عمومی
قبلا نیز اشاره کردیم سایتی که دارای پشتیبانی باشد در چشم کاربران ارزشمند تر از وب سایت های دیگر به شمار می رود. وب سایتی که دائما پاسخگوی کاربر بوده و با رفع مشکلات سایتی بی نقص را به کاربر ارائه می دهد قطعا اعتبار بهتری در بین کاربران و مشتریان خواهد داشت. در نتیجه مشتریان نیز از این کارکرد عالی راضی بوده و روزبروز ترافیک سایت بالا می رود که در این صورت هم رضایت کاربران افزایش میابد و هم موتور های گوگل به سایت امتیاز خوبی می دهند، در واقع با پشتیبانی از سایت خود یک تیر و دو نشان زده اید.
پشتیبانی از سایت چه مواردی را تحت پوشش می گیرد؟
- بک آپ گیری و بازیابی اطلاعات
- نگهداری سرور (هاست) و نرم افزارهای نظارتی
- ارتقاء محتوا ها و نرم افزار های سایت
- نظارت بر عملکرد سایت و تلاش برای بهبود آن
- مانیتورینگ عملکرد سایت و سئو
- بروزرسانی سایت
- بروزرسانی پنل ها، افزونه ها و پلاگین ها
- بروزرسانی لایه های امنیتی
- پشتیبانی اضطراری و عمومی
نتیجه گیری
با آنکه جمع آوری تیم پشتیبانی برای مدیران وب سایت ها هزینه اضافی در بر دارد اما امری ضروری است که چند برابر بیش از هزینه ای که خرج شده به پیشرفت و توسعه سایت کمک می کند. پشتیبانی سایت شامل تمام مواردی می شود که در بهبود سایت و رفع مشکلات آن تاثیر می گذارند، مدیران وب سایت ها از این روش ترافیک وبلاگ خود را افزایش داده و رضایت مشتریان را کسب می کنند که در نهایت این اقدامات باعث افزایش رتبه سایت می شود.
نظر خود را بنویسید