راه‎ اندازی فروشگاه اینترنتی

راه‎ اندازی فروشگاه اینترنتی

 طبق آمارها امروزه بیش از 1 میلیارد نفر در دنیا مشترکین استفاده از اینترنت هستند. با گسترش روز افزون اینترنت، افراد زیادی از آن به عنوان مرجعی برای انتخاب‎های خود استفاده می‎کنند. بنابراین کسب و کارها به راحتی می‎توانند محصولات و یا خدمات خود را، بوسیله‎ یک سایت فروشگاهی به کاربران اینترنتی معرفی و آنها را به مشتریان دائم خود تبدیل کنند و بعد از انجام اولین خرید توسط آنها، از آخرین تغییرات و خبرها مطلعشان سازند و نظرات و پیشنهادات آنها را جمع آوری کنند. از این رو داشتن یک وب سایت به گسترش کسب و کارها کمک شایان توجهی می‎کند و روش خوبی برای درآمدزایی است تا آنجا که بغیر از کسب و کارهای کوچک و یا پیشرفته، اشخاصی که فقط دارای ایده نیز هستند و تجارتی در دنیای واقعی ندارند، اقدام به تاسیس سایت فروشگاهی و کسب درآمد از این طریق کرده‎اند.

دلایل راه‎ اندازی فروشگاه اینترنتی

  • قرار گرفتن در معرض دید کاربران بیشتر
  • اثر گذاری بر روی مشتریان بالقوه
  • ارائه‎ی اینترنتی خدمات و محصولات
  • رقابت با سایر هم‎صنفان
  • نمایش برشور آنلاین محصولات
  • نمایش حرفه‎ایی بودن کسب و کار
  • خدمت رسانی شبانه روزی به مشتریان

 مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی

برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی در هر مقیاس و ابعاد از کسب و کارهای کوچک گرفته تا پیشرفته، و یا حتی کسب و کارهای آنلاینی که فقط با یک ایده شروع می‎شوند و تجارتی در دنیای واقعی ندارند در هر دو می‎بایست برای درامدزایی بیشتر و موفقیت در پروژه، به روش‎های بازاریابی اینترنتی دست انداخته و زمان زیادی صرف بکارگیری دیجیتال مارکتینگ شود. لازم به ذکر است تجارتی که استارت آن از ابتدا فقط در اینترنت خورده می‎شود می‎بایست زمان بیشتری برای راه ‎اندازی فروشگاه اینترنتی خود و تهیه‎ محصول، انبارداری، حمل کالا و ... بگذارد.

1- فروشگاه اینترنتی فراتر از یک شغل تمام‌وقت است

هدف اکثر این افراد، راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار دوم درکنار کار اول آن‌ها است و فکر می‌کنند یک فروشگاه مجازی راهی بی‌دردسر برای کسب درآمد در این آشفته بازار محسوب می‌شود که با اختصاص چند ساعت وقت روزانه می‌توانند درآمد بسیار زیادی کسب کنند. راه اندازی فروش آنلاین کاری بسیار پیچیده، زمان‌بر و پردردسر است و از راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار سنتی دردسرهای بسیار بیشتری دارد و باید گفت این یک کار تمام‌وقت بدون حتی یک روز و یک ساعت تعطیلی است.

2- راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی خوب بسیار هزینه‌بر است

اکثر افراد بر این باورند که فروشگاه‌های آنلاین به خاطر نداشتن فضای فیزیکی، هزینه‌ی بسیار پایین‌تری نسبت به فروشگاه‌های سنتی دارند این تصور نیز تا حد زیادی اشتباه است. اگر این نکته صحت داشت، تمام فروشگاه‌های فیزیکی تا امروز تبدیل به فروشگاه آنلاین شده بودند.

هزینه‌هایی که ممکن است به آن‌ها توجه نکرده باشید: عکاسی محصولات، ورود اطلاعات به وبسایت، به‌روز کردن اطلاعات، تبلیغات آنلاین، پشتیبانی ۲۴ ساعته فروشگاه، هزینه زیرساخت و... به‌طور کلی هزینه راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی در سال اول بین ۲ تا ۳ برابر یک فروشگاه فیزیکی است ولی در نظر داشته باشید که هزینه‌های فروشگاه آنلاین شما پس از گذشت ۱ تا ۲ سال و با افزایش مشتریان شما به نسبت کاهش می‌یابد.

3- تأمین کالا، اصل اول موفقیت یک فروشگاه اینترنتی است

اگر در کسب‌و‌کار فعلی خود به زنجیره تأمین دسترسی دارید، مثلا مغازه‌دار هستید و واردکننده و پخش‌کننده هستید (در یک کلام هم‌اکنون یک سیستم فروش سنتی دارید)، به‌عنوان یک مشاور کسب‌و‌کار، طراحی فروشگاه اینترنتی را به شما جدا توصیه می‌کنم.

درواقع شما نصف مسیر را رفته‌اید، اما اگر فقط یک ایده برای راه‌اندازی یک فروشگاه دارید و هرگز به‌صورت فیزیکی چیزی نفروخته‌اید، از این رویا صرف‌نظر کنید چون به احتمال زیاد شکست می‌خورید.

4- در حوزه تخصص خودتان فعالیت کنید

به عبارت بهتر، تخصصی بفروشید. درواقع این نکته، ادامه‌ی نکته بالاست. خیلی‌ها دوست دارند شبیه آمازون و دیجی‌کالای همه‌چیز فروش باشند.

ولی جالب است بدانید که سود فروشگاه‌های تخصصی به مراتب بیشتر از فروشگاه‌های عام است. یک فروشگاه تخصصی به علت تمرکز بر یک یا چند کالای خاص، کیفیت خدمات بهتری خواهد داشت و درضمن سریع‌تر معروف خواهد شد.

5- پلتفرم یا زیر ساخت فروشگاه خود را بسیار بسیار جدی بگیرید و برای آن هزینه کنید

اگر در اینترنت کلمه طراحی فروشگاه اینترنتی یا سیستم فروشگاه ساز را جست‌وجو کنید، فهرست صدها شرکت کوچک و بزرگ را در نتیجه جست‌وجو خواهید دید و  احتمالا از چند صد هزار تومان تا چند ده میلیون تومان می‌توانید برای راه‌اندازی یک فروشگاه و تبلیغات آنلاین هزینه کنید.

6- برای طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای از شرکت‌های معتبر کمک بخواهید

فروشگاه اینترنتی یک وبسایت ساده نیست و شما نمی‌توانید به‌سادگی آن را عوض کنید.

شاید بعد از چند سال شما هزاران محصول روی آن تعریف کرده باشید با فهرست بلند بالایی از مشتریان و سوابق خرید آن‌ها و از همه مهم‌تر صفحات با ارزشی که در موتورهای جست‌وجو ثبت شده‌اند. پس اگر به هر علتی، شرکت یا فرد توسعه‌دهنده به شما سرویس ندهد، تقریبا شما همه‌چیز را از دست داده‌اید و فقط باید چشم انتظار یک معجزه باشید.

7- شما به یک تیم خوب نیاز دارید. اصل سوم برای موفقیت شما یک تیم خوب است

برخلاف فروشگاه فیزیکی، در یک فروشگاه آنلاین شما به تخصص‌های متفاوتی احتیاج خواهید داشت. شما برای ارتباط با مشتریان و دریافت سفارش به یک یا چند نفر احتیاج خواهید داشت. برای ورود اطلاعات به سایت و به‌روزرسانی فروشگاه به کارشناس تولید محتوا نیاز دارید. امروزه عکس‌ها نقش مهمی در تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری دارند. برای داشتن عکس‌های خوب به یک عکاس و یک کارشناس گرافیک برای استفاده از عکس‌های اینترنتی نیاز خواهید داشت. شما به یک یا چند کارشناس بازاریابی آنلاین برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات احتیاج دارید. البته می‌توانید بخش زیادی از تبلیغات را به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ متخصص واگذار کنید ولی در هر حال به یک متخصص در این حوزه برای مدیریت امور احتیاج خواهید داشت. برای آماده‌سازی سفارشات و ارسال و همچنین تأمین کالا احتیاج به یک تیم تأمین دارید. بنابراین برای راه‌اندازی یک فروشگاه حداقل ۶ نفر نیروی انسانی تمام‌وقت احتیاج دارید و البته برای فروشگاه‌های بزرگ این عدد بسیار بیشتر خواهد بود.

8- در زمینه فروش اینترنتی، تبلیغات آنلاین مناسب است

اکثر افراد پس از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی منتظر معجزه و سرازیر شدن سیل مشتریان هستند! فروشگاه شما باید دیده شود و برای دیده شدن نیاز به استفاده از تبلیغات اینترنتی دارید.

مواردی مانند سئو و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ را بسیار جدی بگیرید. برای تبلیغات آنلاین خود (مخصوصا در سال اول) بودجه جداگانه در نظر بگیرید.

9- قیمت رقابتی ضامن تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری است

در فضای فروش آنلاین، قیمت پادشاه است. در نظر بگیرید که مشتری با چند کلیک می‌تواند از مغازه شما خارج شده و از مغازه کناری خرید کند. بنابراین در قیمت‌گذاری دقیق باشید و دائم رقبای خود را رصد کنید.

10- یک تجربه

درنهایت اگر به فروشگاه اینترنتی به‌عنوان یک سرگرمی و یک تفریح نگاه می‌کنید، می‌توانید به هیچ‌کدام از موارد بالا توجه نکنید. شما شخصا می‌توانید با استفاده از پلتفرم‌های ارزان، یک فروشگاه اینترنتی شخصی داشته باشید و تمامی موارد را شخصا به عهده بگیرید و از یک تجربه جدید لذت ببرید.

دیجیتال مارکتینگ در راه‎اندازی فروشگاه اینترنتی

برای تجارت الکترونیک، داشتن یک فروشگاه اینترنتی به تنهایی کافی نیست. مهم‌ترین رکن موفقیت در دنیای تجارت الکترونیک، دیجیتال مارکتینگ است. دیجیتال مارکتینگ شامل مجموعه فعالیت‌هایی است که منجر به فروش محصولات بر بستر اینترنت می‌شود. فعالیتهایی مانند استفاده از شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های ویدیویی، ایمیل مارکتینگ، محتوا گذاری، سئو و ...

محتوا گذاری فروشگاه اینترنتی

بارگذاری و چیدمان محتویات صفحات مربوط به هر وب‎سایت مانند عکس، فیلم، نمونه کارها و در سایت فروشگاهی بارگذاری اطلاعات کالا از قبیل قیمت، رنگ بندی، سایز بندی، تخفیفات و... را محتوا گذاری سایت می‎گویند. در مرحله‎ اول راه‎اندازی سایت فروشگاهی مدیر فروشگاه می‎بایست به بهترین نحو در سایت محتوا گذاری را انجام دهد، به طوریکه وب‎سایت به شکل خوبی گویای کسب و کارش شود.

سئوی تخصصی فروشگاه اینترنتی

استفاده از تکنیک‌های مختلف برای جذب ترافیک به سایت در موتور‎های جستجو سئو نام دارد. فاکتورهای تاثیرگذار بر روی سئو سایت موارد متعددی می‎تواند ‎باشند. مواردی از قبیل کلمات بکار رفته در متن و محتوا، لینک‌های ورودی به سایت از سایت‌های دیگر و در نهایت محصول اطمینان از ساختار مناسب سایت برای موتورهای جستجو.

ایمیل مارکتینگ در فروشگاه اینترنتی

یکی از قدیمی‌ترین روش‎های دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی ایمیلی است. اگر به شیوه‎ی صحیح بازاریابی از طریق ایمیل انجام شود می‌توان در بازه‎ی بسیار کوتاهی به فروش بالا دست یافت.

شبکه‎های اجتماعی در راه‎اندازی فروشگاه اینترنتی

تقریبا اکثریت مردم دارای گوشی هوشمند هستند معمولا یک نرم‎ افزار مرتبط با شبکه‎ های اجتماعی در هر گوشی‎های هوشمند وجود دارد. در صورتی که بصورت بهینه از این ظرفیت استفاده شود، می توان به تجارتی پر رونق رسید. استفاده از شبکه ‎های اجتماعی مناسب بعنوان مکمل تبلیغات، روش خوبی برای دیجیتال مارکتینگ محسوب می‎شود. با بکارگیری روش‎ها و اصول دیجیتال مارکتینگ در راه‎اندازی فروشگاه اینترنتی، احتمال شکست پروژه بسیار پایین می ‎آید و فروشگاه می‎تواند به سود بالایی دست یابد به شرط آنکه زمان کافی برای بکارگیری روش‎های بازاریابی اینترنتی گذاشته شود. اگر سیستم فروشگاهی از شرکت حرفه ایی طراحی سایت خریداری گردد، صاحب فروشگاه درگیر مسائل فنی طراحی سایت شامل عدم انعطاف و تغییر در سیستم، وجود باگ‎های فنی، عدم پشتیبانی مناسب و ... نمی‎شود و می‎تواند وقت خود را صرف بهینه سازی سیستم فروشگاهی خود از طریق دیجیتال مارکتینگ کند.

با استفاده از سیستم فروشگاهی فروش گستر، فروشگاهی آماده و بدون نقص دریافت می‎کنید و می‎توانید زمان خود را صرف راهکارهایی که به سود بیشتر می شود را پیداکنید.

نظر خود را بنویسید

نظرات 1 نظر
avatar
ممنونم از مطالب خوبی که همیشه توی سایتتون قرار میدید. شغل من هم تولید تم تولد دخترانه و تم تولد پسرانه با بهترین کیفیت و ارزان ترین قیمت ، عمده فروشی تم تولد و فروش عمده لوازم تولد با بهترین شرایط . شما هم عضوی از خانواده نامبروان تم شوید.