چندی پیش درباره ی دیجیتال مارکتینگ و اینکه چگونه در محیط پر از رقابت فضای مجازی کسب و کار خود را رونق دهیم، صحبت کردیم. امروز با ما همراه باشید تا دربارهی مزایا و معایب دیجیتال مارکتینگ و چند کلام از بزرگان این نوع مارکتینگ آشنا شوید.
مزایای دیجیتال مارکتینگ
- محدودیت زمان و مکان ممنوع : اولین و بارزترین مزیت این نوع مارکتینگ نسبت به روش های سنتی این است که زمان تلف شده در آن معنی ندارد و هیچگاه محدودیت زمان و مکانی را برای افراد ایجاد نمیکند. افراد به راحتی میتوانند محصول مورد نیاز خود را پیدا و خریداری کنند.
- محصولات و خدمات در کنار هم قرار گرفته و به راحتی امکان مقایسه وجود دارد.
- تمامی اطلاعات مربوط به محصول و خدمات به طور کامل وجود دارد و دیگر نیازی نیست برای پیداد کردن یک ویژگی محصول ساعتها آن را بررسی نمایید.
- هزینه تبلیغات در این فضاها قطعاً کمتر و هدفمندتر از روش های سنتی خواهد بود.
- قیمت محصولات و خدمات موجود نسبت به بازارهای واقعی کمتر خواهد بود، زیرا هزینهایی بابت اجاره و امثال آن پرداخت نشده است.
- مشکلات مربوط به این فضا همانند ثبت سفارش؛ خیلی سریع تر و راحت تر توسط بخشهای فنی برطرف میگردد اما در روشهای سنتی در صورت هرگونه مشکل ممکن است چندین روز طول بکشد و یا حتی برطرف نیز نگردد.
- روابط و تماسها غیر مستقیم هستند بنابراین کاربران به راحتی میتوانند بدون هیچگونه محدودیتی خرید و معاملات خود را انجام دهند.
- روابط بین سیستم و کاربران به دلیل سیستماتیک بودن ادامه دار خواهد بود و پس از هر خرید و فروش برای هر دو طرف روشها و پیشنهادهای مختلفی بر اساس سفارش منتقل میگردد و مشتری را نسبت به خود مشتاق تر نگاه خواهد داشت.
- مدیران کسب و کار میتوانند به سرعت خدمات و محصولات خود را به روز گردانند که این امکان در روش های سنتی کمتر امکان پذیر است و یا شاهد هزینه های گزافی خواهد بود.
- کاهش خطاهای مربوط به نیروی انسانی
- کاهش هزینه به دلیل کمتر بودن تعداد نیروی انسانی و سیستمی بودن کارها
و ........ هر چه از فواید این نوع تبلیغات توضیح دهیم کم است چرا که دارای چنان گسترهی وسیعی است که هر روز و هر لحظه دری به سوی واقعیتها برای ما باز مینماید.
با وجود آن همه مزایا و فوایدی که دیجیتال مارکتینگ برای ما به ارمغان می آورد؛ معایبی نیز دارد که عدهایی را نگران کرده و مانع از ورود آن ها به این فضا میشود.
معایب دیجیتال مارکتینگ
- مشکلات مربوط به اینترنت که خود باعث کند شدن کارهای فضای مجازی میگردد بنابراین عده ایی را از ورود به این فضا و کار با آن میترساند.
- عدم آشنایی بسیاری از مردم نسبت به کار با اینترنت و کامپیوتر. وابسته بودن دیجیتال مارکتینگ به اینترنت و نرم افزار و سخت افزار به این افراد کمتر اجازه ورود با خیال راحت را میدهد.
- نگرانی و استرس افراد به دلیل آنکه کالا و خدمات ملموس نیستند و نمیتوانند آن ها را از نزدیک نظارهگر باشند.
- ترس از خراب بودن و آسیب دیدن محصولات به هنگام تحویل
- عدم اطمینان افراد برای پرداختهای آنلاین
و ........
غول های تکرار نشدنی در علم مارکتینگ
- ریچارد بروک
- اوان گرین و جاناتان پرلمن
- ریچارد برانسون
- پیر امیدیار
- جف بیزوس
- جک ما
و ......
نظر خود را بنویسید