فروشگاه اینترنتی فضایی در اینترنت است که در آن محصولات و یا خدمات به مشتریان ارائه می شود و آنها بدون صرف هزینه و زمان اضافی به راحتی با محصول یا خدمت ارائه شده آشنا میشوند و برای سفارش آنلاین اقدام میکنند. برای داشتن وبسایتی مناسب باید ابتدا مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود را به درستی طی کنید تا در آینده به مشکلی بر نخورید. هر فروشگاه اینترنتی موفق در پشت پرده خود دو مرحله متمایز از هم نیز دارد.
مرحله اول نحوه تامین و یا تولید محصولات، حمل و نقل، پشتیبانی، بازاریابی و ... است و دیگری انتخاب شرکت طراحی سایت فروشگاهی، هاست مناسب برای فروشگاه اینترنتی، نام دامنه و طراحی سیکل فروش شامل سفارش، پرداخت آنلاین و در نهایت روش تحویل کالا و ... میباشد.
مسیر پیش روی خود را مرور کنید
قصد راه اندازی یک تجارت جدید را دارید ! این شغل آنقدر جذاب بوده که شما را دگیر کرده است .
می خواهیم با یکدیگر استارت کار را بزنیم . خوب من الان در پشت یک کامپیوتر نشسته ام و تصمیم راه اندازی فروشگاه را دارم ! چکار باید بکنم ؟
تامین محصول در مراحل راه اندازی اولیه فروشگاه اینترنتی
برای تاسیس یک فروشگاه اینترنتی ابتدا باید زیرساختی محکم وجود داشته باشد و بعد اقدام به طراحی فروشگاه آنلاین شود که معمولا وجود این زیرساخت از چشم مشتریان به دور است. وقتی اقدام به ایجاد فروشگاه اینترنتی میشود ابتدا میبایست محصولی برای فروش انتخاب گردد که بازار خوبی برای آن وجود داشته باشد و از سود بالایی برخوردار باشد. بعد از انتخاب محصول روی نحوه تهیه آن، شبکه تولید، شبکهی توزیع، شبکهی حمل و نقل میبایست برنامه ریزی گردد و سپس وبسایت فروشگاهی طراحی شود.
جنبه فنی در مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی
برای ساخت فروشگاه اینترنتی از سه روش مختلف میتوان استفاده کرد.
اولین و سادهترین روش ساخت فروشگاه با فروشگاهسازهای تحت وب است. فروشگاهسازهای تحت وب، سایتهایی هستند که بعد از ثبتنام در آنها، یک فروشگاه آماده به صورت رایگان در اختیار متقاضی قرار میدهند. این روش مزایا و معایبی با خود به همراه دارد. از مزایای این روش میتوان به دریافت سریع فروشگاه اشاره کرد، اما درمقابل این فروشگاه ها معمولا ظاهر دلچسبی و امکانات کافی ندارند.
دومین روش ساخت فروشگاه اینترنتی با استفاده از سیستمهای مدیریت محتوای آماده مانند وردپرس می باشد. این روش از روش اول بهتر است و فروشگاه نسبتا کاملتری را در اختیار مدیران فروشگاه قرار میدهد، اما برای فروشگاههای بزرگ گزینهی مناسبی نیست و مدیر فروشگاه در دراز مدت بجای تمرکز بر روی کسب و کار خود درگیر مسایل فنی وبسایت فروشگاهی میشود.
سومین روش طراحی فروشگاه با استفاده از زبانهای برنامه نویسی تحت وب است که این عملیات باید به دست افراد متخصص و شرکت های طراحی فروشگاه اینترنتی سپرده شود.
در این راستا فروشگستر اقدام به طراحی فروشگاه های اینترنتی حرفه ای برای صاحبان مشاغل میکند. بعد از ثبت درخواست دریافت فروشگاه اینترنتی از فروش گستر مراحلی میبایست طی شود.
مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی فروش گستر
برای راه اندازی نرم افزار فروشگاه آنلاین توسط فروش گستر باید مراحل زیر طی شود:
1- تکمیل اطلاعات هویتی:
ابتدا کارفرما میبایست فرم اطلاعات هویتی که فروش گستر به او داده است را تکمیل کرده و تحویل دهد.
2- اختصاص دامین موقت:
در این مرحله به صورت موقت فروشگاه روی Subdomain خاصی ایجاد میشود که برای نمونه محتوا و چند عکس روی این Domain قرار میگیرد.
3- بررسی کسب و کار و بازار هدف:
در این مرحله برای طراحی سایت، کسب و کار بازار هدف توسط کارشناسان فروش گستر بدقت بررسی میشود.
4- طراحی اولیه نمای سایت:
بعد از نتیجه گیری کامل در رابطه با بازار هدف، طراحی اولیه نمای سایت به همراه برنامه نویسی امکانات سفارشی وبسایت، کلید خورده و در نهایت اتودهای صفحات مختلف از بخش گرافیک به کارفرما جهت بررسی و نظرسنجی تحویل داده میشوند. درصورت عدم تأیید طرح، درخواست تغییرات به تعداد نامحدود انجام میپذیرد تا رضایت کامل کارفرما کسب گردد.
5- پیاده سازی طرح:
در نهایت، طرح گرافیکی جهت پیاده سازی و کد نویسی به بخش مربوطه ارجاع داده میشود و ماژولهای سفارشی بر روی سیستم نصب میگردد و ایرادات احتمالی سیستم بررسی و رفع میگردد.
6- تسویه حساب:
در نهایت بعد از تسویه حساب، وبسایت بر روی دامین اصلی که خریداری شده است منتشر میگردد.
7- ثبت و خرید دامنه:
نام دامنه انتخابی میبایست کوتاه و به یاد ماندنی و متناسب با صنف کاری فروشگاه باشد. در صورتی که کارفرما تا کنون اقدام به ثبت دامنه ننموده باشد، میتواند به یکی از وبسایتهای ارائه دهندهی دامنه مانند Hostiran مراجعه و دامنهی مورد نظر خود را خریداری و ثبت نماید. سپس از طریق پنل مدیریت وبسایت اراِئه دهندهی دامنه، DNS های آنرا تنظیم نماید.
8- شرکت در جلسه آموزشی:
پس از دریافت نام کاربری و گذرواژه، کارفرما در جلسه آموزشی راه اندازی و مدیریت وبسایت فروشگاهی خود که مدت آن 2 ساعت و رایگان میباشد شرکت مینماید .
9- محتوا گذاری:
پس از شرکت در جلسه آموزشی، محتوا گذاری و راه اندازی وبسایت سریعا توسط مدیر سایت آغاز میشود تا چنانچه درخواست قالب سفارشی داده باشد، پس از بارگذاری قالب، در صورت بروز اشکالات احتمالی در آن، هرچه سریعتر مشکلات مرتفع گردد و وبسایت آماده راه اندازی با نام دامنه اصلی باشد.
10-اخذ نماد الکترونیک (اینماد):
فروش گستر به منظور تسهیل در روند اخذ مجوز ای نماد برای فروشگاه آنلاین مشتریان خود، بعد از طراحی وبسایت فروشگاهی، اقدام به کسب مجوز از سازمان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مینماید و بدین طریق سعی در سرعت بخشی به قانونی کردن فروشگاههای طراحی شدهاش دارد. لازم به ذکر است برای اخذ درگاه بانکی نیز میبایست مجوز اینماد دریافت گردد.
11- اخذ درگاه بانکی یا درگاه واسط:
برای راه اندازی وبسایت فروشگاهی به یک درگاه جهت نقل و انتقال مبالغ نیاز میباشد. سادهترین راه برای این کار استفاده از یک درگاه واسط مانند زرین پال و ... است. روش دوم استفاده از درگاه بانکی میباشد. در این روش پس از درخواست درگاه بانکی یک کد API به کارفرما برای نصب بروی فروشگاهش اختصاص داده خواهد شد.
فروش گستر، برای تجارتهای مختلف تمامی مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی را خود انجام داده و فروشگاهی کامل و بی نقص را به صاحبان مشاغل تحویل میدهد، بدین صورت مدیر فروشگاه در دراز مدت بجای تمرکز بر مسائل فنی وبسایت فروشگاهی روی کسب و کار خود تمرکز میکند.
نظرات 1 نظر