فارسینویسی در عین این که به واژههای فارسی نیاز دارد، به کاربردی بودن، آسان و همه فهم بودن هم نیاز دارد. ضمن آن که بسیاری از واژههای سنگینی که به تصور فارسی فاخر بودنشان از آنها استفاده میکنیم، در اصل فارسی نیستند. همانطور که گفتیم برای فارسی نویسی باید دایره واژگانی را گسترش دارد. بهتر است برای این کار خواندن متنهای با هویت فارسی را شروع کنیم.
بررسی ساختار استاندارد تولید محتوا با الگوی دستور زبان فارسی
در شروع تولید محتوا شما باید طرح مساله یا پرسش کنید، به این معنی که هم موضوع محتوا را مشخص کنید و هم دلیل این که چرا دارید محتوا تولید میکنید. تسلط داشتن به زبان گفتاری و نوشتاری یکی از اصول مهم در شروع تولید محتوا با الگوی زبان فارسی می باشد. برای تولید محتوا خوب باید توانایی درک موضوع را داشته باشید.
معادلگذاری و انتخاب واژهها در محتوای متنی
پس از افزایش دایره واژگانی با مطالعه متنهای مناسب، نویسنده و تولیدکننده محتوای متنی باید در فرایند معادلگذاری در متنهای ترجمه و انتخاب واژه در محتوای متنی تولیدی از این دایره به خوبی استفاده کند. برای این کار کافی است تا هنگام نگارش محتوای متنی به جای در نظر داشتن یک واژه رایج، چندین واژه مترادف در ذهن خود آماده کند و فارسیترین آنها را انتخاب کند.
از سوی دیگر متنهایی نیز هستند که از علائم نگارشی، به شکل نادرست استفاده کردهاند و شیوه استفاده از این علامتها، نیازمند بازنگری و تصحیح است. در ادامه این نوشته به روش استفاده صحیح از چند علامت نگارشی مرسوم، اشاره کردهایم. در صورتی که این علائم، طبق راهنمای زیر در متن درج شده باشند، یک متن صحیح خواهیم داشت.
در خصوص نحوه درج نشانهها در متن نیز، توضیحاتی ارائه شده است. ذکر این نکته ضروری است که منظور از چسبیدن نشانه به یک کلمه (قبل یا بعد)، به معنی عدم استفاده از فاصله (space) بین نشانه و کلمه است. مثلاً زمانی که گفته میشود علامت سؤال فقط به کلمه پیش از خود میچسبد، منظور این است که میان علامت سؤال و کلمه قبل از آن، فاصله وجود ندارد؛ اما بین علامت سؤال و کلمه بعدی، حتماً باید فاصله وجود داشته باشد.
1- علامت نقطه (.)
اصلیترین استفاده نقطه، در پایان جملات عادی است که ماهیت پرسشی یا تعجبی ندارند. علامت نقطه، فقط به کلمه پیش از خودش میچسبد و حتماً با کلمه بعد، فاصله دارد.
2- علامت کاما یا ویرگول (،)
این نشانه، کاربردهای گوناگونی دارد که فهرست آنها، در ادامه آمده است. علامت ویرگول، صرفاً به کلمه قبل از خودش میچسبد و با کلمه بعدی، حتماً دارای فاصله است.
3- علامت پرسش (؟)
کاربردهای این علامت در ادامه آمدهاند. علامت پرسش نیز، مانند نقطه، فقط به کلمه پیش از خودش میچسبد.
4- علامت تعجب یا توجه (!)
این علامت در دو جایگاه قابل استفاده است. علامت تعجب نیز، مانند نقطه و علامت سؤال، فقط به کلمه پیش از خودش میچسبد و با کلمه بعدی، فاصله دارد.
5- علامت دونقطه یا کولون (:)
این علامت نیز در چند محل کاربرد دارد که مهمترین موارد آن در ادامه آمدهاند. علامت دونقطه، حتماً به کلمه پیش از خودش میچسبد و با کلمه بعدی، فاصله دارد.
6- علامت نقلقول یا گیومه («»)
این دو علامت به صورت زوجی و با هم به کار میروند. کاربردهای گیومه، در ادامه آمده است. گیومه باز (که ابتدای نقلقول را مشخص میکند) به کلمه بعد از خودش میچسبد. در مقابل، گیومه بسته (که در انتهای نقلقول میآید)، فقط به کلمه قبل از خودش میچسبد.
7- علامت نقطهویرگول یا سِمیکولون (؛)
این علامت، مفهومی میان نقطه و ویرگول را دارد و عموماً برای جداسازی جملاتی به کار میرود که با هم، عبارت بزرگتری را ایجاد میکنند. این کاربرد مشابه با کاما یا ویرگول است؛ با این تفاوت که در اینجا، جملات جدا شده با نقطه ویرگول، میتوانند به تنهایی، معنای نسبتاً کاملی داشته باشند. در خصوص فاصلهگذاری نیز، نقطه ویرگول، دقیقاً مانند نقطه و ویرگول است و فقط به کلمه پیش از خودش میچسبد.
8- علامت نقطهویرگول یا سِمیکولون (؛)
این علامت، مفهومی میان نقطه و ویرگول را دارد و عموماً برای جداسازی جملاتی به کار میرود که با هم، عبارت بزرگتری را ایجاد میکنند. این کاربرد مشابه با کاما یا ویرگول است؛ با این تفاوت که در اینجا، جملات جدا شده با نقطه ویرگول، میتوانند به تنهایی، معنای نسبتاً کاملی داشته باشند. در خصوص فاصلهگذاری نیز، نقطه ویرگول، دقیقاً مانند نقطه و ویرگول است و فقط به کلمه پیش از خودش میچسبد.
9- علامت کروشه یا قلاب ([])
این دو علامت حتماً با یکدیگر استفاده میشوند. نحوه درج آنها، مشابه پارانتز است؛ با این تفاوت که محتوای داخل کروشهها، بخشی از اصل مطلب نیستند و بر حسب تشخیص یا نیاز، به متن اضافه میشوند. کاربردهای کروشه، در ادامه آمدهاند.
10- علامت خط تیره (-)
برای اشاره به دو یا چند جنبه مختلف از یک پدیده. در این حالت، خط تیره با هیچ یک از دو کلمه قبل و بعدش، فاصله ندارد.
مثال: این موضوع از منظر سیاسی-اقتصادی قابل بررسی است.
نکات سئو در بلاگ نویسی و بهینه سازی برای موتورهای جستجو
همان طور که میدانید، محتوا در وبسایت به عنوان یک کلید برای افزایش ترافیک سایت عمل میکند. هرچه سئو در مقاله نویسی بهتر رعایت شود، محتوای شما جذابتر و بهتر خواهد شد. از طرفی، رعایت اصول سئو با توجه به تغییرات متداول الگوریتمهای موتورهای جستجو، منحصر به تحقیقاتی راجع به الگوریتمهای جدید است. بنابراین سئو در مقاله نویسی اصول قابل تغییری دارد که میتواند شما را به سمت موفقیت برساند. طول متن و استفاده از کلمات مناسب سئو در مقاله نویسی می تواند متن شما را در رتبه بهترین قرار دهد. بر اساس الگوریتم های جدید گوگل، یک مقاله سئو شده مناسب باید دارای 900 کلمه یا بیشتر باشد. از آنجایی که موتورهای جستجو تمایل بسیار زیادی به نمایش مطالب طولانی تر و کامل تر دارند، بهتر است مقاله شما 900 کلمه یا بیشتر باشد. استفاده از 3 تگ مهم H1،H2 و H3 و 2 تگ H4 و H5 برای عنوانهای صفحه میتواند بسیار مهم باشد. تگ H1 معمولا برای عنوان صفحه یا نام وبسایت استفاده میشود که در اکثر قالبها به طور پیشفرض تعبیه شده است. اما تگ H2 را باید خودتان به عناوین اصلی بدهید. این تگ مشخص میکند که کدام عنوان اصلیتر و کلیتر از بقیه است. تگ H3 عناوینی را مشخص میکند که زیرشاخه H2 هستند و جزئیتر از تگ والد خود یا تگ H2 میباشند.
استراتژی تولید محتوا بر اساس الگوی دستور زبان
در هنگام انتشار هر پستی در سایت می بایست از راهکارهای بالا تبعیت کنید، در عین حال نیز شما نیاز به یک استراتژی ساخت محتوا دارید. که شامل موارد زیر باشد.
- نوع محتوا برای انتشار
- کلمات کلیدی هدف
- زمان انتشار
- چگونگی بهره وری از آن
- کاربران هدف
در هنگام بحث درباره سئو محتوا، درک اینکه تنها بهینه سازی محتوای مقابلمان کافی نیست، بسیار مهم می باشد. یک استراتژی محتوای صحیح بر مبانی تولید منظم محتوا شکل می گیرد. رقابت در این حیطه بسیار سنگین بوده و اگر خواهان کسب رتبه های خوب در بین رقبای خود هستید، نیاز به بازاریابی محتوای بسیار قدرتمندی دارید. تولید محتوا به شکل منظم، یکی از بهترین روش های افزایش رتبه سایت در گوگل است. حال که با نحوه تولید محتوای سئو شده و ایجاد یک استراتژی در تولید محتوا آشنا شده اید، وقت آنست که شروع به فعالیت کرده و جایگاه برند خود را در بین رقبا ارتقا دهید. مسیر شما در ادامه شامل موارد زیر است:
- روش های بهره وری از محتوا
- استراتژی های لینک سازی
- بررسی دائم رتبه سایت در ازای کلمات کلیدی
- برنامه ای برای تقویت محتوای سایت
- تکرار این استراتژی ها
- جمع بندی
نوشتن محتوای مناسب و سئو شده یکی از مهمترین بخش های فرایند سئو داخلی محسوب می گردد. هدف شما ارائه محتوای مورد نظر کاربران و موتورهای جستجو به آنهاست. طبق بیانیه گوگل شما می بایست چیزی را به کاربران عرضه کنید که به دنبال آن هستند. این فرایند با پیدا کردن خواسته های کاربران و تولید محتوای متناسب با این خواسته آغاز می شود. قبل از انتشار هر محتوا می بایست اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی اصلی در قسمت ابتدایی متن وجود داشته و از کلمات کلیدی متشابه در ادامه محتوا استفاده شده باشد. بعد از آن به زیبا سازی محتوا پرداخته و خوانایی آن را برای کاربران بهبود ببخشید. سپس تا آنجا که می توانید آن را در دیدگان کاربران زیادی قرار دهید. نگران پیچیده شدن بخشی از مطالب گفته شده نباشید. با تکرار و کسب تجربه می توانید در سئو کردن محتوا دارای مهارت زیادی شوید. در صورتی که نیاز به خدمات سئو محتوا یا به صورت کلی تر سئو داخلی سایت دارید، می توانید با خدمات پشتیبانی فروش گستر تماس گرفته و از مشاوره کارشناسان بهره مند شوید.
نتیجهگیری
در این نوشته تلاش کردیم برخی از موارد اشتباههای فاحش نگارشی را فهرست کنیم تا بتوان با مروری سریع از تکرار آنها در متونی که نوشته میشوند، اجتناب کرد. هنر سادهنویسی و نگارش بیپیرایه از جهات مختلف حائز اهمیت است. نویسندگانی که به درستی از علائم نگارشی استفاده میکنند و سعی میکنند از اشتباههای نگارشی پرهیز کنند، علاوه بر امکان سهولت در خواندن نوشته، حس یک متن حرفهای و عاری از اشتباه را به خواننده منتقل میکنند. زیرا موتورهای جستجو و دیگر انواع پردازشهای گستردهای که روی متون وب انجام میگیرند، تنها در صورتی اعتبار خواهند داشت که در زمان نوشتن، از اصول نگارشی صحیح و عاری از خطا استفاده شده باشد. امیدواریم این متن آموزشی به شما در جهت بهبود فرایند نگارش کمک کند.
نظر خود را بنویسید