برای موفقیت در هر تجارتی باید مشتریان خواهان کالا و یا خدمت ارائه شده توسط آن کسب و کار وجود داشته باشد و اعتماد آنها به فروشگاه جلب گردد. این امر در فروشگاههای اینترنتی اهمیت زیادتری پیدا میکند، چرا که مشتریان هنگام خرید از فروشگاه اینترنتی به دلیل ندیدن فروشنده و محصولات، صحبت نکردن با او، قابل لمس نبودن اجناس، عدم امکان تست محصولات و ... احساس آسیب پذیری زیادی میکنند. پس یکی از معضلات فروشگاههای اینترنتی جلب اعتماد کاربرانی است که وارد سایت میشوند تا بتوان آنها را به مشتریان اجناس خود تبدیل کرد. در این راستا راهکارهایی وجود دارد که با بکار بستن آنها میتوان تا حد زیادی اعتماد مشتریان وبسایت را به خود جلب کرد. در ادامه به بررسی این راهکارها میپردازیم.
راهکارهای جلب اعتماد مشتریان به فروشگاه آنلاین
برای جلب اعتماد مشتریان به فروشگاه اینترنتی راهکارهای مختلفی وجود دارد که از سه منظر فنی، طراحی و سیاستهای مدیران فروشگاه قابل بحث و پیگیری هستند، که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.
طراحی فروشگاه آنلاین
1- وجود صفحه ی ارتباط با ما
در وب سایت و یا فروشگاه اینترنتی میبایست اطلاعات آدرس فیزیکی فروشگاه به همرا شماره تماس، ایمیل و ... وجود داشته باشد. این اطلاعات در سایتهای مختلف غالبا در صفحهایی به نام ارتباط با ما قرار میگیرد. وجود این قبیل از اطلاعات باعث اعتماد هر چه بیشتر مشتریان به فروشگاه اینترنتی میشود.
2- وجود قابلیت پرداخت درب منزل
یکی از روشهای اعتماد سازی پرداخت به صورت نقدی میباشد، به این صورت که بعد از تحویل بسته توسط مامور پست درب منزل، پرداخت توسط مشتری انجام میگیرد. در این حالت مشتری بدون هیچگونه نگرانی در رابطه با عدم تحویل کالا اقدام به خرید از فروشگاه اینترنتی میکند.
3- وجود سیستم نظر سنجی و ثبت دیدگاه در رابطه با محصولات
وجود سیستم نظر سنجی و ثبت دیدگاه در فروشگاه باعث میشود مشتریان با اطلاع از نظر مشتریان قبلی با دید بازتری اقدام به خرید محصولات مورد نظر خود کنند و تصمیم بهتری در رابطه با تهیهی محصول بگیرند، که این موضوع خود باعث جلب اعتماد مشتری میشود.
4- امکان ایجاد فروم در فروشگاه
برای ایجاد اعتماد در فروشگاه اینترنتی میتوان صفحهی فروم در آن تعبیه کرد، که در آن مشتریان به بحث و تبادل نظر در مورد محصولات بپردازند. این صفحه که با کمک مشتریان اداره میشود؛ باعث ایجاد اعتماد و وفاداری آنها به فروشگاه خواهد شد.
5- ایجاد وبلاگ
با نگارش وبلاگهای تخصصی در فروشگاه این حس به مشتری القا میگردد که یک تیم فنی قوی در فروشگاه مشغول به کار هستند، که این خود باعث جلب اعتماد مشتریان میگردد.
6- ظاهر و طراحی به روز فروشگاه
ظاهر فروشگاه میبایست به گونهایی باشد که حس امنیت و اعتماد را به کاربر القا کند. در طراحی تم فروشگاه میبایست با رعایت اصول روانشناسی و رنگ شناسی حس امنیت در خرید به کاربر القا شود و همچنین از تبلیغات نامناسب و بی ارزش در فروشگاه استفاده نشود.
فنی
1- کسب مجوز نماد اعتماد الکترونیکی
یکی از مهمترین اجزاء کسب و کار آنلاین، ایجاد محیطی امن میباشد، به طوریکه مشتریان بتوانند با اطمینان اقدام به خرید نمایند. در این میان یکی از راهکارهای اصلی جلب اعتماد مشتریان به فروشگاههای اینترنتی، اخذ لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی بنام اختصاری Enamad میباشد. "اینماد" توسط سازمان مرکز توسعهی تجارت الکترونیکی صادر میشود. با گرفتن "ای نماد" فعالیت فروشگاه اینترنتی قانونی میگردد و کاربران میتوانند با اطمینان از فروشگاه اینترنتی، خرید خود را انجام دهند.
2- کسب گواهینامه SSL
با کسب گواهینامه SSL مشتریان فروشگاه میتوانند در بستری امن اطلاعات کارت اعتباری خود را در اختیار وب سرور فروشگاه قرار دهند. گواهی SSL تأییدیهای است برای تبادل اطلاعات میان وب سایت فروشگاه و مرورگر کاربران که به وسیلهی پروتکل استاندارد SSL امن و رمزگذاری شده است.
3- نبود لینک خراب
وجود لینک خراب در سایت باعث بی اعتمادی مشتریان به فروشگاه میشود. منظور از لینک خراب لینکی است که مشتری با کلیک روی آن با صفحهی خطا مواجه میشوند.
4- پشتیبانی 24 ساعته
یکی از کارهایی که در فروشگاه اینترنتی برای جلب اعتماد مشتریان انجام میپذیرد این است که باید به ایمیل ها و پیامهای مشتریان پاسخ داده شود. چرا که با پاسخ ندادن به آنها و یا دیر پاسخ دادن مشتری از خرید خود منصرف میگردد.
5- تهیه هاست مناسب
هاست (فضای ذخیره سازی اطلاعات) یکی از مهمترین بخشهای یک وبسایت فروشگاهی میباشد. سرعت بالا و پایداری هاست به انجام فرآیندها و تراکنشهای مختلف وبسایت کمک میکند؛ بنابراین هاست باید از شرکتی معتبر و با تجربه خریداری گردد. چرا که یک وب سایت معتبر نباید با مشکل قطعی سایت مواجه شود و باید به صورت شبانه روزی در دسترس کاربران قرار گیرد. بدین طریق اعتماد کاربران به وبسایت فروشگاهی جلب میشود.
سیاستهای مدیران فروشگاه
1- امکان مرجوع کالا در صورت نارضایتی
اگر در فروشگاه اینترنتی ذکر گردد که در صورت نارضایتی از جنس امکان مرجوع آن وجود دارد، مشتریان با خیال راحت ناشی از عدم ضرر محتمله اقدام به خرید جنس از فروشگاه میکنند.
2- ضمانت کالا
اگر در فروشگاه کالایی عرضه شود که قابلیت گارانتی شدن داشته باشد، میبایست محصول به همراه گارانتی آن در معرض دید کاربران قرار گیرد، چرا که با اینکار مشتری به فروشگاه اعتماد میکند.
3- ذکر تمام خصوصیات کالا
اگر هنگام معرفی محصول مزایا و معایب محصول هر دو با هم عنوان شود باعث جلب اعتماد بیشتر مشتری میگردد، حتی اگر به ضرر فروشگاه تمام شود. اما به طور قطع این روش در دراز مدت مثمر ثمر واقع میشود.
4- نگارش متون به شکل صحیح
غالب اوقات وجود غلط املایی در سایت فروشگاهی و استفاده از لغات عامیانه تاثیر منفی بر روی کسب و کار فروشگاه میگذارد. بنابراین باید سعی شود تا حد ممکن در متون ایجاد شده در فروشگاه ایرادی از این دست وجود نداشته باشد تا کاربر به فروشگاه و محصولاتش اعتماد بیشتری کند.
5- استفاده از شبکه های اجتماعی
با توجه به گسترش روز افزون شبکههای اجتماعی برای جذب مشتریان به فروشگاه بهتر است هر فروشگاه اینترنتی در شبکههای اجتماعی مرسوم فعالیت داشته باشد و به صورت منظم آنها را بروز رسانی کند. به این شکل به اعتبار کسب و کار فروشگاه افزوده شده و مشتریان آن بیشتر میشوند.
اگر قصد راهاندازی فروشگاه اینترنتی را دارید و از کسب اعتماد و اعتبار نزد کاربران اینترنتی نگران هستید، با رعایت تمامی موارد بالا، کاربران اینترنتی به طور قطع راحت تر به فروشگاه شما اعتماد میکنند و میتوانند به مشتریان دائمتان تبدیل شوند.
در این راستا فروش گستر با طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ایی خود و گنجاندن مواردی از قبیل وجود صفحه وبلاگ، فروم، ارتباط با ما، قابلیت پرداخت درب منزل، نظر سنجی، ثبت دیدگاه و ... همچنین طراحی تم مناسب، اخذ اینماد، گواهینامه SSL، تهیهی هاست معتبر و موارد دیگر به صاحبان مشاغل در راه اندازی کسب و کار آنلاین مطمئن کمک میکند.
نظرات 1 نظر