یکی از مهمترین جنبه های تجارت در طول تاریخ، ارتباط گرفتن صحیح با مشتری بوده است. به خصوص کسب و کارهای آنلاین نیاز بیشتری به مدیریت ارتباط، میان کمپانی خود و مشتری دارند. این جاست که اهمیت CRM مشخص می شود، این نرم افزار یکی از بهترین ابزار های ایجاد ارتباط میان مشتری و کسب و کارها است. البته نرم افزار سی آر ام تنها مختص به مشاغل آنلاین نیست بلکه به پیشرفت هر تجارتی کمک می کند، در این مقاله می خواهیم کاربرد و اهمیت نرم افزار CRM را برای شما عزیزان شرح دهیم.
نرم افزار CRM چیست؟
نرم افزار سی آر ام یک ابزار قدرتمند است که برای کمپانی ها این امکان را ایجاد می کند تا تمام خدمات مربوط به مشتری را مدیریت و ذخیره کنند، با این نرم افزار هیچ اطلاعاتی گم یا حذف نمی شود. برخی از کارکرد های مفید CRM به شرح زیر می باشد:
- ذخیره اطلاعات مربوط به تماس با مشتری
- شناسایی فرصت های فروش
- ضبط مکالمات با مشتری
- مدیریت کمپین های بازاریابی
- تعامل بهتر با مشتری
- ثبت خدماتی که به مشتری ارائه داده شده است
- حفظ مشتریان قدیمی و اضافه نمودن مشتری های جدید
- مدیریت کارکنان یک مجموعه
- افزایش جلوه مشاغل
در واقع می توان گفت سی آر ام تمام مسائل مربوط به کمپانی شما را در خود حفظ می کند. این نرم افزار به شما کمک می کند با دسترسی آسان به داده ها، تعامل بهتری با مشتری برقرار کنید. نرم افزار سی آر ام اطلاعاتی مانند نحوه ارتباط گرفتن با مشتری، زمان خرید محصولات شما توسط هر مشتری، مدل محصول خریداری شده، آخرین زمان خرید یک مشتری از کمپانی و غیره را در خود ذخیره می کند تا در صورت نیاز به راحتی اطلاعات مشتری خود را مشاهده کنید. CRM با ویژگی های منحصر به فردی که دارد به رشد و توسعه مشاغل مختلف کمک می کند، در ادامه نحوه توسعه کسب و کار ها با CRM را توضیح داده ایم.
پردازش تجارت ها به طور خودکار
یکی از مهم ترین مزیت های برنامه CRM پردازش تجارت ها است، فرض کنید یک برنامه بازخورد کلی تجارت شما را نشان دهد، بر اساس شکایات یا پیشنهادات مشتری بهترین راه حل را به شما ارائه دهد و یا حتی به صورت خودکار ایمیل های از پیش تعیین شده برای مشتری ارسال کند، به نظر این ایده فوق العاده نیست؟ با استفاده از نرم افزار CRM می توانید تقریباً هر نوع نیاز تجاری خود را به صورت خودکار رفع کنید. همچنین این برنامه فرایند های فروش، بازاریابی و خدمات یک سازمان را به صورت استاندارد ارائه داده و از بروز خطا های انسانی جلوگیری می کند، در نتیجه کسب و کار شما به شکلی مطمئن تر و بسیار ساده پیش می رود.
با استفاده از نرم افزار سی آر ام می توانید خدمات خود را بهبود بخشیده و سرعت فرآیند های تجاری را بالا ببرید، همچنین همه این فعالیت ها در نهایت باعث رضایت بیشتر و ایجاد تعامل بهتر با مشتری می شود.
توسعه کسب و کار ها
از آنجا که تمام اطلاعات مربوط به مشتری در CRM ذخیره می شود، این برنامه به طور خودکار راه هایی که به جذب مشتری بیشتر ختم می شود را به شما نشان می دهد. برای مثال سی آر ام به شما نشان می دهد نتیجه ای که از آخرین مکالمه هر مشتری به دست آمده چیست، و یا بیشترین محصولاتی که به فروش رسیده اند کدام هستند، طبق این اطلاعات شما برای بهتر شدن حرفه خود آگاهی بیشتری دارید. از سوی دیگر، با استفاده از این برنامه می توانید تمامی رفتار ها و حرکات کارکنان خود را تحت نظارت قرار داده و علاوه بر مشتریان، مجموعه خود را نیز مدیریت کنید.
سفارشی کردن محصولات
همه مشتریان به یک نوع محصول و یا خدمات مشابه نیاز ندارند، نرم افزار CRM به شما این امکان را می دهد تا خدمات خود را دسته بندی کنید و محصولات را طبق نیاز مشتری پیکربندی کنید و مشتریانی که نیاز های خاص دارند را در طبقه بندی جدا قرار دهید. با استفاده از این نرم افزار شما می توانید قوانین مختلفی برای تجارت خود وضع کرده و سازمان خود را مورد سنجش قرار دهید. در واقع سی آر ام با اطلاعاتی که در اختیارتان قرار می دهد این امکان را برای شما فراهم می سازد تا محصولات خود را نسبت به سلیقه، نیاز، موقعیت جغرافیایی و قیمت برای مشتریان مختلف دسته بندی کنید تا در ارائه خدمات و محصول به مشتری خلاقانه تر عمل کنید.
ارائه بانک اطلاعاتی
یکی از اصلی ترین وظایف نرم افزار CRM، ارائه یک بانک اطلاعاتی کامل و بزرگ است که از تمامی مراحل تجارت شما داده جمع آوری کرده است. اما منفعت این کار در چیست؟ با پردازش داده های گذشته شرکت تان می توانید علایق، گرایشات و نیازهای مشتریان فعلی خودتان را تجزیه و تحلیل کرده و نیاز مشتریان سابق خود را پیش بینی کنید. با استفاده از همین روش می توانید به راحتی اطلاعات مشتریان خود را یکپارچه ساخته و از آن ها به نفع شغل خود بهره ببرید.
صرفه جویی در زمان
همانطور که گفته شد برنامه CRM تمامی اطلاعات مربوط به مشتری و کمپانی را به صورت یکپارچه در پایگاه اطلاعاتی خود ذخیره می کند. به همین دلیل دیگر نیاز نیست برای مشاهده داده ای خاص به برنامه های مختلف سر بزنید بلکه می توانید با یک جستجو ساده در برنامه، تمام تاریخچه خرید یک مشتری را مشاهده کنید. همچنین CRM داده های مشتری را طبقه بندی می کند تا دسترسی آسان تری به آن ها داشته باشید، برای مثال شماره تلفن مشتری ها در فولدر جداگانه و نام و نام خوانواگی شان نیز به همین منوال دسته بندی می شود.
مدیریت بودجه کمپانی ها
نرم افزار CRM نه تنها برای مدیریت مشتری مفید است بلکه در مدیریت کارکنان نیز بسیار تاثیرگذار می باشد. برنامه ریزی و تعیین تکلیف برای کارکنان یک سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا در زمانبندی و بودجه صرفه جویی می شود. می توانید فرایند مدیریت کار را بر عهده CRM گذاشته تا به صورت خودکار برنامه شما را برای کارکنان به اجرا بگذارد. این تعیین و تکلیف وظایف در شرکت های مختلف به صورت متفاوتی برنامه ریزی می شوند و هر سازمان می تواند قوانین خاص خود را در CRM مجموعه تعریف کند.
ایجاد ارتباط با مشتری
اصلی ترین هدف برنامه CRM ایجاد ارتباط بهتر میان مشاغل و مشتریان است، هنگامی که مشتری با یک شرکت تماس می گیرد و شرکت مورد نظر اطلاعات وی را به درستی بیان می کند، ارتباط ویژه ای میان مشتری و شرکت برقرار می گردد. همچنین استفاده ازCRM برای جلوه مشاغل نیز بسیار مناسب است، زیرا کمپانی هایی که از اطلاعات مشتری خود آگاهی دارند، در نظر مشتری حرفه ای تر از دیگر مشاغل به نظر می آیند.
یکپارچه سازی با وب سایت شرکت
سیستم مدیریت فروشگاه آنلاین فروش گستر این قابلیت را دارد تا نرم افزار CRM را به خود اتصال داده و این هماهنگی باعث افزایش عملکرد بهتر و کاربرد بیشتر برای شرکت ها می شود. بسیاری از شرکت ها که طراحی قالب فروشگاه آنلاین آنها فروش گستر است نیز این نرم افزار را به وبسایت خود متصل کرده اند تا بتوانند به راحتی امور خود را مدیریت کنند.
معایب استفاده نکردن از CRM
با تمام این تفاسیر، همه مشاغل از نرم افزار CRM استفاده نمی کنند و یا حتی از وجود آن آگاهی ندارند، برخی از مشکلاتی که در پی عدم استفاده از برنامه CRM به وجود می آید به شرح زیر است.
افزایش هزینه های اداری: همانطور که گفته شد CRM تمامی اطلاعات نمایندگی ها، مشتری ها و خدمات بازاریابی را در خود ثبت و طبقه بندی می کند. به همین ترتیب اگر برنامه ای برای این کار وجود نداشته باشد هر کدام از مسائل مربوط به مشاغل باید به صورت تکی مورد نظارت و پیگیری قرار بگیرند که امری هزینه بر و وقت گیر می باشد.
از دست دادن اطلاعات: داده های یک کمپانی از مهم ترین بخش های یک حرفه محسوب می شوند، زیرا هم برای حسابداری یک شرکت ضروری هستند و هم برای ارتباط گیری با مشتری مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل اگر کل یا بخشی از اطلاعات یک مشتری حذف یا پاک بشود ضرر عظیمی به شرکت مورد نظر وارد می شود. این مشکل تنها با برنامه CRM حل خواهد شد، زیرا اطلاعاتی که در این برنامه ثبت می شوند قابل حذف یا پاک شدن نمی باشند و تمام داده ها حفظ می شوند.
نارضایتی مشتری: در صورت نبود یک برنامه متمرکز که داده ها و یا نیاز های مشتری را مدیریت کند، ممکن است شکایات یا درخواست های مشتریان نادیده گرفته شود که این برای مشتری غیر قابل قبول است. در نتیجه با استفاده از CRM تمامی نیازها، درخواست و شکایات مشتری به صورت خودکار مورد پردازش قرار می گیرد.
سخن آخر
نرم افزار متمرکز CRM مانند یک دفتر یادداشت تمامی اطلاعات مورد نیاز مشاغل را ثبت کرده و بازخورد مناسبی از تجارت را ارائه می دهد. اما قابلیت های این نرم افزار کاربردی تنها به همین جا ختم نمی شود بلکه CRM به مدیریت یک مجموعه و مشتری های آن کمک فراوانی کرده و به صورت خودکار نیاز هر دو را رفع می کند. از مهم ترین اهداف برنامه CRM، ایجاد یک ارتباط قوی میان مشتری ها و کسب و کار های مختلف است که به بهترین و مدیریت شده ترین شکل ممکن این عمل را انجام می دهد. علاوه بر آن، با استفاده از CRM می توانید دسترسی به داده های خود را بسیار آسان ساخته و به راحتی تمامی اطلاعاتی که نیاز دارید را پیدا کنید.
نظرات 1 نظر
سپاس از وقتی که گذاشتید ولی در بین نرم افزار های فارسی هم نرم افزارهایی هستند که به راحتی با قوی ترین نرم افزارهای خارجی رقابت میکنند. شما قابلیت ها و دموی سی آر ام officio رو بررسی بفرمایید.
سپاس