تعیین قیمت کالا برای فروش همواره یکی از موضوعات اساسی در راه اندازی فروشگاه چه از نوع واقعی و چه از نوع اینترنتی آن میباشد، به طوریکه مشتریان بیشتر ترغیب به خرید جنس شوند. قیمت گذاری مهمترین جز از مدل کسب و کار است و تصمیمات در مورد آن تاثیرات زیادی بر روی سود آوری تجارتها به همراه دارد. هر بخش از قیمت گذاری دارای دو زیر شاخهی بازاریابی و حسابداری است و اگر این دو زیر شاخه قوی کار کند میتواند موجب کسب سود بیشتر کسب و کارها گردد. از طرفی در صورت قیمت گذاری غیر صحیح ضررهای جبران ناپذیری به تجارت زده میشود، بنابراین باید در قیمت گذاری یک سری اصول خاص رعایت گردد تا کسب و کار با زیان و شکست مواجه نشود.
استراتژیهای اصلی قیمت گذاری بر روی اجناس
استراتژی قیمت گذاری بدان معناست که یک کسب و کار ابتدا باید بداند میخواهد چه نوع قیمتی را برای محصولاتش انتخاب کند. قیمتها بالا باشند و یا پایین، ثابت باشند و یا متغیر، کاهش داشته باشند و یا افزایش و ... باید توجه داشت که انتخاب یکی از این روشها تابع محصولات و روش کسب و کار میباشد ولی در کل استراتژیهای ثابتی برای قیمت گذاری وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم.
قیمت گذاری کره گیری
این روش مواقعی کاربرد دارد که هیچ رقیبی برای محصول وجود ندارد، بنابراین فروشگاهی که برای اولین بار کالا را عرضه میکند جنس را به بالاترین قیمت ممکن به فروش میرساند، تا زمانیکه برای آن کالا رقیب بوجود آید.
قیمت گذاری رخنه ای
در این روش فروشگاه برای رخنه در بازار، جنس مورد نظر را به پایینترین بهای ممکن قیمت گذاری میکند. هدف از این نوع قیمت گذاری دستیابی به سهم تجارت از بازار میباشد.
قیمت گذاری دسته ایی
در این روش فروشگاه اقدام به ارائهی چند محصول با هم میکند، به صورتیکه در مجموع قیمت اجناس با هم پایینتر از قیمت فروش تکی آنها برای مصرف کننده میافتد. در این حالت مشتری ترغیب به خرید چند جنس با هم میشود، چرا که به این صورت سود نصیبش میشود، از طرفی فروشگاه نیز به دلیل فروش چند جنس با هم به سود قابل قبولی میرسد، ولو که سود تک تک اجناس برایش کم باشد.
قیمت گذاری میزان خرید
در این روش با افزایش تعداد خرید یک تخفیف کلی به سبد خرید مشتری تعلق میگیرد.
دسته بندی قیمت
در این روش مشتریان در دستهبندیهای متفاوتی قرار میگیرند؛ مانند عمده و خرده و در هر دسته، قیمت در نظر گرفته شده برای فروش محصولات متفاوت است.
قیمت گذاری لنگری
در این روش قیمت گذاری از استراتژیهای فریبنده ایی استفاده میشود که بهای جنس به نظر مشتری کم بیاید. برای مثال استفاده از قیمت 49000 تومان بنظر قیمت مناسبی برای یک کالا می آید چون هنوز به رقم 50000 تومان نرسیده است و مشتری احساس خوشایندی از خرید جنسی با این قیمت میکند، چرا که فکر میکند 1000 تومان سود کرده است.
یا در روش دیگر تیکت قیمت جنس به صورتی طراحی میشود که مثلا جنسی با قیمت 54000 تومان، فونت 5 آن بزرگ و 4000 آن کوچک باشد. به این طریق مشتری احساس میکنند قیمت جنس 50000 تومان است.
فروش فوری
از لحاط روانشناسی افراد ترغیب به خرید اجناسی میشوند که دارای تیکت فروش فوری هستند، چرا که میدانند فروشنده تمایل زیادی به فروش اجناسش دارد و بنابراین قیمت آن را شکسته است و سودی زیادی از خرید نصیب آنان میگردد.
فروش رایگان
افراد معمولا ترغیب شعارهایی مانند دو تا بخر، یکی ببر میشوند. چرا که میدانند یک جنس را قرار است رایگان دریافت کنند و به هزینهایی که بابت دو جنس دیگر پرداخت میکنند توجهی نمیکنند.
نکات کلیدی در قیمت گذاری اینترنتی
یکی از راههای کسب درآمد مناسب در فروش اینترنتی علاوه بر رعایت تمامی موارد بالا، توجه به نکاتی است که دستیابی به سود قابل قبول را تضمین نماید، در ادامه به بررسی این نکات می پردازیم.
شناخت مشتریان
شناخت دقیق مشتری در قیمت گذاری از اهمیت بالایی برخوردار است. اینکه بدانیم قدرت خرید مشتری به چه میزان است و بر مبنای این توان قیمت گذاری کنیم روز به روز به تعداد مشتریانمان افزوده میشود و به سود بیشتری دست خواهیم یافت.
برآورد هزینه ها
اگر قیمت گذاری بر مبنای صرف هزینه های اصلی و جانبی اعم از هزینه های خرید، حمل و نقل، بازاریابی، تبلیغات و ... باشد، به طوریکه این هزینه ها در قیمت گذاری نه کمتر و نه بیشتر لحاظ شود، احتمال شکست پروژه بسیار پایین میآید.
شناخت بازار و رقبا
در بازار آنلاین اگر بدون شناخت رقبا، محصولات و قیمتهایشان اقدام به قیمت گذاری شود و بهایی خیلی بالاتر و یا حتی پایینتر از عرف بازار بر روی اجناس گذاشته شود، مشتریان به راحتی و با یک کلیک سایت فروشگاهی را ترک میکنند و وارد سایت دیگر میشوند و پروژه با شکست مواجه میشود، بنابراین توجه به تمام اصول قیمت گذاری در موفقیت یک فروشگاه چه واقعی و چه اینترنتی تاثیر گذار میباشد.
نظر خود را بنویسید