با توجه به گسترش روزافزون استفاده از اینترنت، هدف اصلی از طراحی سایت فروشگاهی کسب سود توسط فضای آنلاین میباشد. برای نایل شدن به این هدف یعنی فروش بالا و در نهایت کسب سود بیشتر میبایست در مرحلهی نخست، وبسایت فروشگاهی در جستجوهای گوگل دیده شود، که این امر کنار رعایت موارد فنی و طراحی مناسب مستلزم ایجاد محتوای خوب و مطلوب میباشد.
در حوزهی طراحی سایت فروشگاهی، محتوا به اطلاعاتی گفته میشود که به صورت الکترونیکی انتشار پیدا میکند. این اطلاعات میتواند به صورت یک متن قابل ویرایش، فایل ویدئویی، صوتی، انیمیشن، عکس و ... باشد.
اهمیت تولید محتوای با کیفیت بقدری زیاد است که در متون انگلیسی عنوان شده است: “Content Is King” چرا که برای کسب رتبهی قابل قبول در جستجوهای گوگل، محتوا مانند یک پادشاه عمل میکند و تاثیر زیادی در رسیدن به این هدف دارد. تولید محتوا برای هر وب سایت بخصوص سایتهای فروشگاهی یک امر اساسی محسوب می شود، چرا که کاربر با وارد شدن به فروشگاه اگر محتوایی که دنبال آن است را پیدا نکند سریعا سایت را ترک میکند، که این موضوع علاوه بر اینکه به شدت بر روی رتبهی سایت در گوگل تاثیر گذار است؛ میتواند به شهرت کسب و کار نیز آسیب جدی وارد آورد.
چه نکاتی را برای تولید محتوای سایت فروشگاهی باید رعایت کرد؟
همانطور که پیشتر گفته شد، امروزه تولید محتوا نقش تعیین کنندهایی در جایگاه سایت در موتورهای جستجوگر دارد و این مورد در رابطه با سایتهای فروشگاهی دارای اهمیت بالایی میباشد، چرا که کسب رتبهی قابل قبول در موتورهای جستجو مساوی است با فروش بالا و در نهایت کسب سود بیشتر. برای تولید محتوای مطلوب میبایست شاخصههای کلیدی مانند تکنیکهای جذب مخاطب، اعتمادسازی و بیان شیوا رعایت گردد. البته به این نکته نیز باید توجه کرد که در محتواسازی وبسایتهای فروشگاهی میبایست علاوه بر نگارش متون و بازاریابی محتوای تخصصی، دانش فنی در خصوص نوع محصول و ویژگیهای آن نیز وجود داشته باشد.
در واقع تولید محتوا هنری بسیار ظریف است و در زمینهی طراحی فروشگاه اینترنتی بیشترین اهمیت را دارا میباشد؛ به این دلیل که ستون محکم یک فروشگاه خوب استفاده از محتوایی مفید در ارتباط با موضوع فروشگاه میباشد که باید بیشتر از هر چیز دیگری به آن توجه کرد.
عناصر تشکیل دهنده محتوا
محتوا داری 5 عنصر اصلی میباشد که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم.
- اطلاعات (متن تولید شده برای محتوا)
- هدف از تولید محتوا
- مخاطبان محتوا
- فرم و شکل محتوا
- کانالهای ارتباطی محتوا
در این راستا برای تولید محتوا باید از اصولی مشخص استفاده کنیم که در ادامه به تشریخ این اصول میپردازیم.
اصول تولید محتوای سایت
انتخاب موضوع مناسب برای تولید محتوا:
در تولید محتوای سایت میبایست در رابطه با موضوعاتی مطلب تولید و منتشر کرد که بیشترین همبستگی را با فعالیت وبسایت داشته باشد. در این صورت میتوان از لینکهای داخلی به صورت بهینه برای وبسایت استفاده کرد.
نحوهی ارائه محتوا:
نحوهی ارائه محتوا باید به گونهایی باشد، تا کاربر به محض ورود جذب وبسایت شود. بدین منظور میبایست نوشته، تصویر، فیلم و ... از گیرایی بالایی برخوردار باشد و کاربر براحتی متوجه موضوع وبسایت شود.
استفاده از جذابیتهای بصری و گرافیگی در وبسایت:
برای جذب کاربران میبایست وبسایت رابط کاربری مطلوبی داشته باشد تا با استفاده از تصاویر مفهومی و به کارگیری از ابزارهای گرافیکی در کنار استفاده از مطالب نوشتاری به کاربر حس خوب القا گردد.
بررسی نیازها و بازخوردها:
در برخی از سایتها قسمتی برای ارائهی نظرات کاربران وجود دارد. در این قسمت کاربران در رابطه با مطلب درج شده در وب سایت نظر خود را اعمال میکنند و بدین صورت مدیران سایت و همچنین کاربران بعدی از بازدهی آن مطلب مطلع میگردند. این کار بدلیل ایجاد اصلاحات طبق نظر کاربران سایت باعث بالا رفتن راندمان وبسایت طراحی شده میگردد.
مراحل تولید محتوا برای سایت فروشگاهی
قبل از تولید محتوا میبایست مخاطب شناسایی شده و روشهای اعتمادسازی برای او بررسی گردد. در طی سالهای اخیر در ایجاد محتوای سایتهای فروشگاهی سبک نگارش از حالت آگاهی بخشیدن و معرفی محصول به متقاعد کردن مشتریان و اعتمادسازی آنها بدل شده است. بنابراین برای انتشار و ساخت محتوای حرفهای باید نکات زیر در دسته بندیهای مختلف رعایت گردد:
- مخاطبان: ابتدا باید کاربران وبسایت به ۲ دستهی کاربر آگاه و غیر آگاه تقسیم شوند، سپس با توجه به درصد مخاطبان به تقسیم بندی محتوای عمومی و اختصاصی پرداخته شود.
- چکیده: برای هر محصول علاوه بر نگارش توضیحات مفصل، توضیحات خلاصه نیز در سایت بارگذاری گردد.
- یکپارچه سازی: برای انتخاب لحن نگارش مناسب، باید نوع مشتریان و استراتژی کلی وبسایت در نظر گرفته شود.
- منبع: برای استفاده از ترجمه در توضیحات از منابع مناسب و معتبر استفاده شود.
- سئو: در متون بارگذاری شده باید کلمات کلیدی در جهت رعایت اصول سئو به کار برده شود. البته به صورتی که در زیبایی و روان بودن متن مشکل ایجاد نکند.
- حجم مطالب: از نگارش حجم اضافه در متون پرهیز شود، چرا که بدین صورت ممکن است مشتریان تمایلی به مطالعهی آن نداشته باشند.
- اغراق در بیان مطالب: در توضیح و شرح محصول باید به عنوان یک کاربر بیطرف نگارشات انجام شود، در غیر اینصورت پروسهی اعتماد سازی به خطر میافتد.
با توجه به توضیحاتی که در بالا عنوان شد، دانستیم که تولید محتوای وبسایت از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است، حتی به اندازهی طراحی خود وبسایت فروشگاهی. چون اگر شما وبسایت فروشگاهی حرفه ایی نیز تهیه کرده باشید، اما مطالب کاربر پسند در فروشگاه خود بارگذاری نکنید موفق به جذب مشتری نخواهید شد. پس تولید محتوا قلب تپندهی هر فروشگاه محسوب میشود و نباید آنرا کم ارزش دانست. از این رو تیم تولید محتوای فروش گستر با بکارگیری متخصصان مجرب و توانمند میتواند به شما مشتریان گرامی که فروشگاه خود را از فروش گستر تهیه کردهاید، هم در حوزهی تولید محتوا و هم محتوا گذاری کمک رساند و بنا بر نیاز شما محتوایی بهینه و با کیفیت، برای فروشگاهتان تولید کند.
اگر به دنبال تیم حرفهای تولید محتوا برای فروشگاه خود هستید، گروه تولید محتوای فروش گستر برای انجام یک پروژه موفقیت آمیز در خدمت شما خواهد بود.
نظرات 1 نظر