مهلت قانونی تشکیل پرونده مالیاتی کسب و کار های اینترنتی
طبق قانون مصوبه کشور، هر فرد حقوقی در ایران باید متناسب با درآمد کسب شده خود، مبلغی را به عنوان مالیات پرداخت نماید. در این میان آن دسته از افرادی نیز که با طراحی فروشگاه اینترنتی، اقدام به راه اندازی فروشگاه آنلاین نموده اند از این قانون مستثنی نیستند.
براساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص صاحبان کسب و کارهای مجازی، صاحبان مشاغل مکلفند ظرف چهار ماه از تاریخ شروع فعالیت، مراتب را کتبا به اداره امور مالیاتی محل شغل خود اعلام و نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند.اشخاص حقوقی پس از تاسیس، مکلفند دفترچه ثبت نام اشخاص حقوقی را از اداره کل امور مالیاتی مربوطه دریافت نمایند و نسبت به تشکیل پرونده و پرداخت حق تمبر اقدام نمایند.
همچنین این افراد می توانند از طریق مراجعه به درگاه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir نسبت به ثبتنام الکترونیکی و دریافت شماره اقتصادی اقدام کنند.
صورتحساب فروش کالا یا خدمات در اینترنت
کلیه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل اینترنتی بر حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت نام در نظام مالیاتی میشوند.
مشخصات قانونی صورتحساب فروشگاههای اینترنتی
در اطلاعیه تکالیف قانونی صاحبان کسب و کارهای مجازی تاکیده شده که اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیاتهای مستقیم باید در موارد فروش کالا و یا ارائه خدمات صورتحساب نوع اول یا نوع دوم حسب مورد به شرح زیر صادر و نگهداری نمایند:
صورتحساب نوع اول باید به صورت دستی با شماره سریال چاپی و یا ماشینی با شماره سریال ماشینی (حسب مورد) با درج تاریخ، صادر گردد و حداقل در بر گیرنده اطلاعات هویتی، شامل نام، نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، نشانی کامل و کدپستی فروشنده و خریدار و مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ آن باشد.
صورتحساب نوع دوم صرفا در موارد استفاده از سامانه صندوق فروش (صندوق ماشینی مکانیزه فروش) صادر میشود و باید دارای شماره سریال ماشینی، تاریخ و حداقل در برگیرنده اطلاعات هویتی، شامل نام، نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، نشانی کامل و کدپستی فروشنده و مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ آن باشد.
صورت معاملات فصلی الکترونیکی فروشگاه ها و سایت های اینترنتی
بر این اساس، صاحبان کسب و کارهای اینترنتی مکلفند فهرست معاملات خود را مطابق اقلام اطلاعاتی درخواستی از طریق لینک " صورت معاملات فصلی الکترونیکی " در سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir تهیه و حداکثر در مقاطع سه ماهه (فصلی) و تا یک ماه و نیم پس از پایان هر فصل به صورت الکترونیکی به سامانه معاملات ارسال و یا به صورت لوح فشرده در قالب اطلاعات درخواستی به اداره امور مالیاتی ذیربط ارائه نمایند.
الزامات قانونی مالیات بر ارزش افزوده برای فروشگاه ها و سایت های اینترنتی
صاحبان کسب و کارهای مجازی که بر مبنای فراخوانهای هفتگانه، مشمول مالیات بر ارزش افزوده محسوب میشوند، مکلفند:
- در واحد مالیاتی مربوط تشکیل پرونده دهند.
- بر اساس فراخوانهای هفتگانه در نظام مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir ثبت نام نمایند.
- نسبت به صدور صورتحساب و وصول مالیات و عوارض ارزش افزوده از کالاهای مشمول اقدام نمایند.
- ظرف مدت 15 روز پس از پایان هر دوره مالیاتی اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را تسلیم و مالیات و عوارض ارزش افزوده را پرداخت نمایند.
- دفاتر و اسناد و مدارک خود را حداقل به مدت 10 سال نگهداری نمایند.
عواقب و جریمه های انجام ندادن قوانین مالیاتی برای فروشگاه ها و سایت های اینترنتی
سخن پایانی عدم انجام تکالیف فوق برای صاحبان کسب و کارهای مجازی و سایر مودیان محترم مالیاتی موجب عدم شفافیت مالی و عدم برخورداری از معافیتهای مالیاتی و تعلق جرایم مالیاتی به عملکرد آنان خواهد شد.
نظر خود را بنویسید